appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Spraakmakers
Afbeelding

Podcast van Het Mediaforum, de dagelijkse mediarubriek in het programma Spraakmakers.

Ronald Ockhuysen: “Na verloop van tijd heb je natuurlijk wel al je nieuwsstukken en je duiding wel gegeven”

woensdag 15 april 2020, 11:20 uur

Aan tafel zitten Ronald Ockhuysen, Margriet Brandsma en Spraakmaker Ed Kronenburg.

Wat hebben landen met de beste reactie op het coronavirus gemeen? Een vrouwelijke leider. Stelt het Amerikaanse zakenblad Forbes. Dit is het mediamoment van Brandsma. Wat vindt zij interessant in deze kwestie?

Het mediamoment van Ockhuysen gaat over een Voetbal International-verkiezing. Mino Raiola werd door VI uitgeroepen tot meest invloedrijkste Nederlander in het voetbal. Is dit opmerkelijk? Ockhuysen: “Het is veelzeggend dat een zaakwaarnemer nummer 1 is en niet een speler”.

En wordt media meer ‘gedwongen’ om te speculeren? Is alles wat we weten nu wel verteld, en wat vertel je dan? Brandsma noemt het ‘constructieve journalistiek’: verhalen over oplossingen. Hoe komt het dat deze verhalen juist nu steeds meer opduiken? Wat is de taak van de media, als er veel onzekerheden zijn? Wat moet je brengen? Speculeren media nu te veel? Volgens Brandsma moet je ervoor “waken is dat je verhalen gaat maken waarin je voortdurend moet benadrukken hoe onzeker alles is”. Aan welk nieuws hebben mensen behoefte?

Tot slot: Net als 50Plus geeft ook DENK ons de afgelopen dagen een inkijkje in een flink potje intern rollenbollen en ruzie maken... Bij DENK is een bestuurscrisis ontstaan. Bij 50Plus is er gerommel over lot van voorzitter Geert Dales. Hoe kijken onze mediakenners hier tegen aan? Is dit een goed moment om met politieke ruzies naar buiten te komen?

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1