Het Mediaforum
KRO-NCRV

Zoë Papaikonomou: “Er is genoeg vrouwelijke kwaliteit, we vinden ze alleen niet genoeg – en dat ligt aan ons”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Zoë Papaikonomou: “Er is genoeg vrouwelijke kwaliteit, we vinden ze alleen niet genoeg – en dat ligt aan ons”

do 22 oktober 2020

Aan tafel zitten Zoë Papaikonomou, Marc Josten en Spraakmaker Willem Korthals Altes.

Josten wil het in zijn mediamoment hebben over het geluidsbandje met publiek tijdens voetbalwedstrijden. Wat vindt hij hiervan? Voegt het wat toe?

In haar mediamoment wil Papaikonomou stilstaan bij een onderzoek waaruit opnieuw blijkt dat in tv-items, kranten, op de radio en op nieuwssites mannen het vaakst in beeld worden gebracht en geciteerd. Hoe kunnen journalisten daar verandering in brengen? Papaikonomou: “Het blijft altijd op de oorzaken plakken, terwijl ik denk: kunnen we nu verder?”.

Lange Frans heeft de community-richtlijnen van YouTube meerdere malen geschonden, en daarom is zijn account gisteren van het online videoplatform gehaald. Hierop stond niet alleen zijn muziek, maar bespreekt de rapper in podcasts ook vergaande complottheorieën. Vorige week donderdag kondigde YouTube al strengere maatregelen aan om de verspreiding van complottheorieën tegen te gaan. Maar rapper Lange Frans richt zich zelf tot Arjan Lubach, die zondag aandacht besteedde aan zijn complotten. Je ziet dat techplatforms de laatste maanden actiever zijn geworden en meer accounts verwijderen. Is dat een positieve ontwikkeling? Josten: “Ze zitten nu in een soort Niemandsland, waardoor ze van allerlei walletjes kunnen eten”. Is YouTube slechts een doorgeefluik, of zou het platform zich meer als redactie moeten gedragen? Betekent het verwijderen van zulke accounts ook het einde van complottheorieën?

Tot slot: in de Volkskrant schrijft docent Youssef Azghari dat hij juist een nog grotere rol voor leraren ziet. Dit naar aanleiding van de moord op de Franse docent Paty. Azghari wil dat de vrijheid van meningsuiting al vanaf het basisonderwijs in praktijk wordt gebracht, bijvoorbeeld door leerlingen met elkaar in gesprek te laten gaan over meningsverschillen. Is het belangrijk om vanaf jongs af aan al aan kinderen uitgelegd wordt hoe het werkt? Is het de rol van het onderwijs, of van de opvoeding?