Het Mediaforum
KRO-NCRV

Dieuwertje Kuijpers: “Het onderscheid tussen: wat is informatie en wat is geïnterpreteerde informatie op basis van gedegen kennis? Dat is ook voor media erg lastig”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Dieuwertje Kuijpers: “Het onderscheid tussen: wat is informatie en wat is geïnterpreteerde informatie op basis van gedegen kennis? Dat is ook voor media erg lastig”

do 28 mei 2020

Aan tafel zitten Dieuwertje Kuijpers, Sandrina Hadderingh en Spraakmaker Reint Jan Renes.

Het mediamoment van Hadderingh gaat over de sluiting van slachterij Vion in Apeldoorn en in Groenlo. Het speelt in hun regio, dus Omroep Gelderland gaat hier mee aan de slag. Hadderingh: “In deze coronacrisis worden verdienmodellen blootgelegd”. Hadderingh heeft nog veel vragen. Waarom wonen de arbeidsmigranten bijvoorbeeld in Duitsland? Verhalen van arbeidsomstandigheden van arbeidsmigranten zijn verhalen die we wel al eerder gehoord hebben. Waarom is er verder nooit actie ondernomen? Welke rol kan de media hier in spelen?

Het mediamoment van Kuijpers gaat over het Kamerdebat van gisteren. We horen staatssecretaris Alexandra van Huffelen in debat met CDA-kamerlid Pieter Omtzigt. Wat viel haar op in dit debat?

Vandaag zou president Trump een decreet ondertekenen, waarmee het mogelijk moet worden bedrijven als Twitter “streng te reguleren of te sluiten”. Wat hiermee concreet wordt bedoeld is niet duidelijk. Aanleiding voor het decreet zijn de disclaimers die Twitter sinds kort plaatst bij Trumps tweets. Mensen worden gewezen op extra achtergrondinformatie, waarin de beweringen van Trump worden gefactcheckt. Trump twitterde dat stemmen per post fraudegevoelig is; iets wat de staat Californië mogelijk maakt. Twitter verwijst vervolgens door ‘lees hier de feiten over stemmen per post’. Is het goed dat Twitter dit doet? Hoe kun je het beste modereren? Hadderingh: “Social media is soms een open riool”. Kuijpers: “Een kleine hele luidruchtige minderheid op Twitter wordt gezien als representatief voor het medium Twitter en wat de man op de straat al dan niet zal vinden”. Volgens Kuijpers zijn we een gematigder volk dan op Twitter te lezen is. “We zijn niet de schuimbekkende anonieme Twitteraars die je voorbij ziet vliegen”. Zijn we inderdaad gematigd? En is het als een soort reminder fijn om een dergelijke disclaimer bij een tweet te hebben?

Tot slot hebben we het over de column van Wouter van Noort. 5G-masten die in de fik worden gezet uit corona-angst. bijna een zesde van de Nederlanders gelooft dat het virus een biowapen is… Journalisten hebben vaak de neiging om dit soort opvattingen weg te zetten als complottheorieën en maken het soms zelfs belachelijk. Volgens Noort, columnist van het NRC handelsblad, moeten journalisten hier juist niet te lacherig over doen. We zouden beter eens wat vaker in de spiegel moeten kijken. De omarming van alternatieve media komt volgens hem mede door het wantrouwen in traditionele media. Heeft hij een punt? Volgens Hadderingh is het belangrijk om te blijven luisteren naar je publiek. Worden mensen te snel in een hoek geduwd door traditionele media? Hadderingh: “We moeten opletten dat we alle mensen, alle meningen en perspectieven als media blijven volgen”. Hoe kunnen we als media het beste met de verschillende theorieën en opvattingen omgaan?