appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Vergeleken met de hoogovens van IJmuiden is de Formule 1 een mini geurkaarsje

ANP
vrijdag 5 april 2019 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Er is een nieuwe vete in ons land ontstaan. Moet de Formule 1 naar Assen of naar Zandvoort? In De Nieuws BV is Kees van Amstel duidelijk. 

Druktemaker Kees van Amstel - Formule 1

Kees van Amstel legt het even uit, in Assen rijden motoren en in Zandvoort rijden auto's. "Dat is een verschil. Daar worden circuits op gemaakt. En al interesseert motorsport je niets, stel dat Zandvoort gaat proberen de TT naar Zandvoort te halen. Ik bedoel: dat is als Ajax voortaan in de Kuip gaat spelen, en Feyenoord in de Johan Cruyff Arena."

Toch is er veel protest, zo zorgen de Formule 1 auto's voor veel uitstoot. "Maar voordat je verder protesteert, tien kilometer hemelsbreed boven Zandvoort ligt Tata Steel, oftewel de hoogovens van IJmuiden. Decennia lang enorme uitstoot en nu nog steeds grafietregens, hallo grafietregens; vergeleken daarmee is het circuit een mini geurkaarsje. Door IJmuiden varen jaarlijks 180 cruiseschepen naar Amsterdam. Eén schip alleen al, heeft de uitstoot van een complete Formule 1 race."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1