appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Kan interactief spel jongeren verleiden voor een vaccinatie?

Pixabay
dinsdag 24 november 2020 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Mensen kunnen bijna het coronavaccin krijgen, maar de kritiek op het vaccin lijkt zich sneller te verspreiden dan de positieve informatie. Mensen twijfelen of ze het vaccin überhaupt wel willen en vooral bij jongeren neemt de bereidheid af. Marketeer Vincent van Dijk komt met een oplossing: een interactief spel waarbij een grote groep mensen zich wel laat vaccineren. In De Nieuws BV spreekt Patrick Lodiers met Vincent van Dijk en wordt zijn plan voorgelegd aan gedragswetenschapper Arie Dijkstra. 

vaccingame

Van Dijk heeft al meer dan 20 jaar een eigen marketingbureau en is gaan kijken hoe we mensen enthousiast kunnen maken om het vaccin te halen. Van Dijk denk dat het toepassen van gamification hierbij goed kan werken. Hierbij wordt van de campagne om mensen te laten vaccineren een spel gemaakt. "Mensen zijn competitief ingesteld", zegt Van Dijk.  Van Dijk licht toe: "Zeker met sociale media erbij kan dat echt heel snel werken. Dat is exact wat je wil, want je wil Nederland van het slot halen en daarvoor heb je een hele snelle effectieve campagne nodig."

Levels en beloningen

"Je maakt van de campagne een spel, het einddoel is dat heel Nederland weer groen kleurt. Dit kan bijvoorbeeld door een voortgangsbalkje op een website te laten zien, die langzaam groen kleurt naarmate er meer mensen een vaccinatie hebben gehaald. Je vraagt iedereen om daar een bijdrage aan te leveren met verschillende levels en een beloningsstructuur, dus naarmate je meer mensen hebt die meedoen kun je weer meer dingen doen. Dan kunnen bioscopen weer open en bijvoorbeeld weer naar een voetbalwedstrijd."

Gamifaction wordt vaker gebruikt om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Van Dijk: "Kijk bijvoorbeeld naar het gebruik van smileys naast de snelweg. Dat is een hele simpele vorm van gamification. Als je te hard rijdt krijg je een smiley die niet blij is." Ook in het onderwijs wordt veel gebruik gemaakt van gamification. 

Kan het werken?

Gedragswetenschapper Dijkstra denkt dat het in principe wel zou kunnen werken voor mensen die twijfelen betreft het wel of niet nemen van het vaccin. "Mensen krijgen feedback over of hun gedrag wel werkt, ze maken sociale vergelijkingen, ze krijgen beloningen en ze kunnen een identiteit vormen. Dat zijn allemaal psychologische factoren die in principe kunnen bijdragen aan gedragsverandering," vertelt Dijkstra. 

Belonen

Van Dijk: "Het intelligente van het systeem is dat je ook andere aspecten erbij kan betrekken, bijvoorbeeld het herstel van de economie. Als je mensen bijvoorbeeld op een kaart credits geeft waarmee ze naar een restaurant kunnen gaan, kun je op ook de branches die het heel zwaar hebben gehad extra belonen."

Of het plan van Van Dijk aan zal slaan hangt volgens Dijkstra af van veel andere factoren, zoals het niveau van dreiging en de sociale norm. Dijkstra: "We weten wel dat het verschillende kanten op kan gaan."

vaccingame

 

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1