NOSNTR

Aantal haaien en roggen in oceanen met ruim 70% afgenomen

foto: pxherefoto: pxhere
  2. Aantal haaien en roggen in oceanen met ruim 70% afgenomen

Het aantal haaien en roggen dat in de wereldzeeën rondzwemt is sinds 1970 met 71% afgenomen. Meer dan driekwart van alle haaien- en roggensoorten wordt nu met uitsterven bedreigd, schrijft een internationaal team van onderzoekers.

Bioloog Nathan Pacoureau bracht met zijn collega's de verspreiding van achttien haaien- en roggensoorten in kaart over de afgelopen vijftig jaar, en berekende voor alle 31 soorten het risico op uitsterven. Van die 31 soorten worden er 24 met uitsterven bedreigd. Van drie haaiensoorten - de witpunthaai, de geschulpte haai en de grote hamerhaai - is de achteruitgang zo sterk dat ze 'critically endangered' zijn - de hoogste categorie van bedreiging.

Het onderzoek beperkt zich tot de soorten die in de open zee leven, maar eerdere studies wezen al uit dat ook de haaien- en roggensoorten die dicht bij de kust leven in aantal achteruitgaan. De grootste soorten werden als eerste geraakt, later gevolgd door de kleinere soorten. Slechts één haaiensoort wist in de afgelopen decennia te groeien in aantal: de gladde hamerkophaai.

Overbevissing

De belangrijkste reden voor deze achteruitgang is de sterk toegenomen visserij, schrijven de onderzoekers in Nature. De druk op de vispopulaties door visserij is in de afgelopen decennia verachttienvoudigd. En hoe alarmerend een achteruitgang van 71% ook mag klinken, dat cijfer is waarschijnlijk nog een onderschatting. Een deel van de visvangst wordt namelijk niet gerapporteerd.

De onderzoekers wijzen er fijntjes op dat de doelen voor duurzame ontwikkelingen en biodiversiteit - waaronder het omkeren van de achteruitgang van vissoorten en het duurzaam gebruiken van de visstand in de oceanen - zo op geen enkele manier worden gehaald. Ze roepen dan ook op tot onmiddellijke actie, het liefst in de vorm van vangstquota door regeringen.

Gerelateerd:

Beschermingsstrategie voor haaien en roggen in de maak

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap