Wetenschap & Techniek
NOSNTR

Meta aangeklaagd: tijdens de verkiezingen moet je kunnen kiezen voor een algoritme-vrije tijdlijn

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Meta aangeklaagd: tijdens de verkiezingen moet je kunnen kiezen voor een algoritme-vrije tijdlijn

Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom klaagt Meta aan, het moederbedrijf van Instagram en Facebook. De organisatie wil dat het makkelijker wordt om te kiezen voor een versie van Instagram en Facebook, die niet door gepersonaliseerde algoritmes wordt samengesteld. Directeur Evelyn Austin van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, vertelt meer in Nieuws en Co.

Video niet beschikbaar

De timing van de eis van Bits of Freedom heeft alles te maken met de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober: "We vinden het altijd belangrijk dat mensen kunnen kiezen waar hun informatie vandaan komt, maar als dat op een moment belangrijk is, is dat wel als er verkiezingen aankomen", zegt Austin.

Extreme inhoud krijgt voorrang

Het is belangrijk dat Meta-gebruikers zelf kunnen kiezen of voor een algoritme-vrije tijdlijn, vindt Austin. Veel jongeren tot 24 jaar gebruiken Instagram om op de hoogte te blijven en worden zo beïnvloed door wat ze te zien krijgen. "Er zijn voldoende signalen van de afgelopen tien jaar over heel de wereld dat de algoritmen makkelijk te misbruiken zijn, zowel door meta zelf, als door derden om ons heimelijk te beïnvloeden", vertelt Austin.

De algoritmes van meta hebben een voorkeur voor extreme en sensationele inhoud, boven feitelijke en neutrale content. "Daardoor worden we meer geprikkeld en blijven we langer hangen - onze aandacht wordt beter vastgehouden", zegt Austin. Dat geldt ook voor politieke inhoud: "Extreme berichten over bepaalde politieke kandidaten of boodschappen die veel emotie oproepen worden door Meta veel verder verspreid dan andere berichten."

Grip op informatie

"Het is belangrijk dat mensen grip hebben op de informatie die ze krijgen", zegt Austin. Bits of Freedom wil graag dat mensen zelf kunnen kiezen welke tijdlijn ze te zien krijgen.

In de apps kunnen gebruikers niet aangeven dat ze altijd een algoritme-vrije tijdlijn willen - ze moeten per sessie aangeven dat ze dat willen. Austin: "Als je die algoritme-vrije feed aan het bekijken bent, verlies je heel veel andere functionaliteiten. Zoals kunnen schakelen naar je dm's (red: direct messages)." Meta maakt het haar gebruikers dus behoorlijk lastig.

Afdwingen enige optie

Meta laat in een reactie weten dat ze substantiële wijzigingen in hun systemen hebben doorgevoerd om aan hun verplichtingen te voldoen en dat ze hierover in gesprek zijn met de Europese Commissie. Austin werkt al tien jaar bij Bits of Freedom en zegt hierover: "De enige manier waarop Meta zich aan de wet houdt is als je dat afdwingt. Er is geen haar op mijn hoofd die gelooft dat ze met deze implementatie de wet goed naleven."

Hoe kan je dan toch schakelen naar een tijdelijke algoritme-vrije feed? Op Facebook en Instagram werkt het ongeveer hetzelfde: je drukt op het Instagram-logo en vervolgens op 'volgend'. Dan krijg je de berichten van de mensen en organisaties die je volgt.

Ster advertentie
Ster advertentie