Wetenschap & Techniek
MAX

Volgende stap in kunstmatige intelligentie: computer leert bordspel Diplomacy

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Volgende stap in kunstmatige intelligentie: computer leert bordspel Diplomacy

Waarschijnlijk wist je al dat computers een geduchte tegenstander kunnen zijn voor schakers en dammers. Maar nu is de computer ook serieuze concurrentie voor de beste spelers van het bordspel Diplomacy. En dat is bijzonder, want in dat spel moeten spelers samenwerken. Roy de Kleijn, docent Artificiële Intelligentie aan de universiteit in Leiden vertelt over deze nieuwe ontwikkeling in Villa VdB.

Inmiddels is er een hoop onderzoek gedaan naar spellen met twee spelers, zoals dammen en schaken. Dat soort spellen kunnen perfect worden aangeleerd door computers. "Diplomacy is een totaal ander spel", vertelt de Kleijn.

"Bij Diplomacy moeten de spelers bijvoorbeeld onderhandelen via chatberichten. Dat maakt het voor een computer veel complexer om aan te leren. Taal moet namelijk worden geïnterpreteerd, omdat de medespelers niet altijd de waarheid vertellen. Mensen begrijpen dat, maar voor computers is dat een extra laag."

Geloofwaardig chatbericht

Het is bijzonder dat de computer dit ingewikkelde sociale spel nu kan spelen zonder dat andere spelers door hadden dat er een computer meespeelde. "Het computersysteem heeft tienduizenden spellen die gespeeld zijn geanalyseerd. Het systeem heeft ook de chatberichten geanalyseerd en zo heeft de computer geleerd hoe het een chatbericht kan opstellen dat geloofwaardig is", vertelt Kleijn.

"Deze uitkomst laat ons zien dat een heleboel dingen waarvan wij nu denken dat computers het nooit zouden kunnen, uiteindelijk door computers gedaan kunnen worden. Ik geloof niet dat er iets is wat een mens nu kan, wat een computer nooit zal kunnen."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie