NOSNTR

Zo kun jij de volgende Tyrannosaurus rex ontdekken

foto: Pxhere
  2. Zo kun jij de volgende Tyrannosaurus rex ontdekken

Ontdek jij binnenkort het fossiel van een Tyrannosaurus rex? De Nederlandse ontdekker van een T-rex, paleontoloog Anne Schulp, heeft een vernieuwde versie van de praktijkgids fossielen uitgebracht, waarmee iedereen een serieuze fossielenjager kan worden.

Slechts een paar wetenschappers in Nederland zoeken naar fossielen en voetafdrukken van dinosaurussen. Tegelijkertijd zoeken duizenden amateurs in hun vrije tijd naar fossielen. Voor die liefhebbers verschijnt van de hand van paleontoloog Anne Schulp een vernieuwde praktijkgids fossielen, om de fossielenjacht nog serieuzer aan te kunnen pakken.

Next level verzamelen

"Er bestaan heel veel fossielenboeken waarin je kunt opzoeken wat voor fossiel je hebt gevonden en hoe het er destijds aan toe ging", aldus Schulp. "Maar hoe haal je zo'n prachtig, breekbaar fossiel uit hard gesteente, wat voor gereedschappen gebruik je, hoe registreer je het? Kortom: hoe zorg je ervoor dat je next level kunt verzamelen?" Zo'n boek bleek nog niet te bestaan in Nederland. "Op een gegeven moment dacht ik: ik moet die kennis gewoon delen met de andere verzamelaars".

foto: T.Penders/RCE

Erg handig voor de liefhebbers, zo'n praktijkgids, maar ook voor de wetenschap zelf. "Vondsten van burgers kunnen wetenschappelijk ook enorm interessant zijn, we kunnen er nieuwe dingen van leren. Dan is het wel fijn als het op een goeie manier is verzameld, en niet de helft achterblijft in het veld, of dat het vernield wordt met het verkeerde gereedschap.”

Quote

Dan heb je opeens een hotline naar de oertijd

Anne Schulp

Het fossielenjachten blijkt overigens allesbehalve een seniorensport te zijn. "Ik krijg regelmatig mailtjes van kinderen die bijvoorbeeld een spreekbeurt aan het voorbereiden zijn.” Zelf had Schulp het fossielenvirus ook al vroeg te pakken: "Ik was zes of zeven toen ik een klein opgerold schelpje vond, waar vroeger een inktvisje in woonde van een inmiddels uitgestorven soort. Dan heb je opeens een hotline naar de oertijd. Mijn verzameling werd steeds groter, en al snel werd mijn favoriete vakantiebestemming een plek waar het goed fossielen zoeken was".

Anne Schulp: Praktijkgids Fossielen
Uitgeverij Noordboek

Zo kun jij de volgende Tyrannosaurus rex ontdekken

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.