NOSNTR

Vissen kunnen migreren via vogels

foto: pxherefoto: pxhere
  2. Vissen kunnen migreren via vogels

Vissen kunnen vogels gebruiken om te migreren naar afgelegen wateren. De eitjes van de vissen kunnen een reis door het spijsverteringskanaal van vogels overleven, blijkt uit een nieuw experiment.

Het was een vraag die sommige biologen al jaren bezig hield: hoe kan het dat er vissen leven in zeer afgelegen meren? Ze kunnen er onmogelijk naartoe zijn gezwommen. Vandaar de hypothese: misschien hebben vogels wel vis-eitjes meegenomen, en zijn die in de nieuwe leefomgeving uitgegroeid tot vissen.

Het was slechts een vermoeden, maar nu is er ook bewijs voor. Spaanse en Hongaarse wetenschappers hebben een experiment gedaan waaruit blijkt dat de eitjes van vissen een reis door het spijsverteringskanaal van een vogel kunnen overleven, en vervolgens tot wasdom kunnen komen. Het onderzoek is gepubliceerd in het vakblad PNAS.

Kleine kans, maar groot genoeg

In het experiment kregen acht eenden 500 eitjes per eend te eten. Even later gingen de onderzoekers in de uitwerpselen van de dieren op zoek naar levensvatbare eitjes. Dat bleken er 18 te zijn, waarvan er 12 goed genoeg waren om verder mee te testen. Daarvan kwamen er uiteindelijk twee uit.

Dat is slechts een fractie van het aanvankelijke aantal eitjes (4000), maar genoeg om aan te tonen dat migratie via het spijsverteringskanaal van vogels in principe mogelijk is. Voor sommige soorten karper is zelfs één eitje al genoeg, omdat die soorten zich aseksueel kunnen voortplanten.

Uit eerder onderzoek was al gebleken dat vissen in zeer geïsoleerde gebieden vaak genetisch verwant zijn aan vissen in minder geïsoleerde gebieden. Dat suggereert dat de vissen op de een of andere manier naar de nieuwe plek toe moeten zijn gemigreerd. De luchtbrug via vogels is een realistische optie, blijkt uit dit experiment.

Vislift helpt vissen bij hun trek