Wie krijgt het CRISPR-patent (en krijgt miljarden euro’s)?

foto: Shutterstockfoto: Shutterstock
  2. Wie krijgt het CRISPR-patent (en krijgt miljarden euro’s)?

[NTR] Wie krijgt in 2017 het patent op het baanbrekende CRISPR? Een revolutionaire wetenschappelijke techniek waarmee je heel eenvoudig en nauwkeurig in je DNA kunt knippen. Twee Amerikaanse universiteiten uit Californië halen alles uit de kast om de rechter te overtuigen dat CRISPR hen toebehoort. Want naast een mogelijke Nobelprijs en tal van medische doorbraken, liggen er miljarden euro’s in het verschiet. Nieuws en Co besprak de mogelijke gevolgen van de rechterlijke uitspraak met een hoogleraar in de genetica.

De ontwikkelingen rond de revolutionaire DNA-techniek gaan razendsnel. In 2012 publiceerden onderzoekers van Berkeley in het wetenschappelijke tijdschrift Science over de techniek. Maar in 2013 publiceerden wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) over de praktische toepassing van de techniek op cellen. Beiden hebben een patent aangevraagd en de rechter zal nu moeten beslissen wie dat zal krijgen.

Volgens Martina Cornel, hoogleraar populatiegenetica aan het VU medisch centrum, kan de rechtszaak tot vier mogelijke uitkomsten leiden. Ofwel krijgt Berkeley het patent, ofwel krijgt het MIT het, ofwel moeten beide universiteiten het patent delen, ofwel… wordt het patent gewoon niet gegeven.

Cornel hoopt op dat laatste scenario, omdat CRISPR volgens haar zo veelbelovend is dat iedereen de vruchten van de techniek zou moeten kunnen plukken. Het zou zowel in het belang van de patiënten als de wetenschap zijn als andere universiteiten er ook makkelijk onderzoek naar kunnen doen.

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR). Meer informatie over de bijzondere CRISPR-techniek vind je hier.