Duizenden reacties op hartenkreet over passend onderwijs
- Nieuws
- Duizenden reacties op hartenkreet over passend onderwijs
''Bussemaker, Dekker en die Onderwijsraad: ga jullie schamen. Ga jullie diep, diep schamen.'' Deze woorden, uit de column van Kees van Amstel op NPO Radio 1, werden de afgelopen dagen veel gedeeld op sociale media. Van Amstels verhaal over passend onderwijs was een 'feest der herkenning' voor leerkrachten, bleek uit de honderden reacties.
''Ik had me voorgenomen de komende drie maanden niets te zeggen over het onderwijs, maar helaas.'' Zo begint Kees van Amstel zijn column in De Nieuws BV, afgelopen vrijdag. Dat Van Amstel het toch weer over dat onderwerp ging hebben, kwam door een publicatie van de Onderwijsraad over passend onderwijs dat hem die week bereikte.
Van Amstel legt in zijn column eerst nog even uit wat het passend onderwijs is: ''Sinds 1 augustus 2014 zijn scholen verplicht om leerlingen met bijvoorbeeld flinke ADHD, autisme of een lichamelijke handicap een goede onderwijsplek aan te bieden. Zij komen dan in een gewone klas, en gaan niet meer naar het special onderwijs. Het is zogenaamd bedoeld om dat speciale kind te helpen, maar het is natuurlijk vooral een bezuinigingsmaatregel.''
"Beleidsmakers verzinnen hun plannen van achter hun bureau," schrijft Jan op Facebook onder de column. "Op papier lijkt het te kloppen, de werkelijk is echter totaal anders." Ook Jelisa reageert: "Heel erg herkenbaar! Als we het dan toch over het kind hebben, wat is het beste voor het kind? Daar gaat het toch om?"
Te weinig betrokken
In de publicatie van de Onderwijsraad van 5 december stelt de raad dat "de onderwijspraktijk nog te weinig betrokken is." Juist dat stuit Van Amstel tegen de borst. "Dit is een zeer zware belasting voor leerkrachten die, in een klas van vaak 30 leerlingen of meer, al genoeg moeite hebben om de gewone leerlingen goed onderwijs te bieden." Bovendien komt Van Amstel nergens zoveel betrokkenheid over dit onderwerp tegen als bij leerkrachten op de basisscholen: "Men wil dit beleid niet of minder omdat ze zien dat leerlingen er de dupe van worden."
Bernadette von den Benken, directeur van basisschool De Windroos in Zaandam, herkent veel in de column van Van Amstel: "Deze man weet duidelijk meer van onderwijs dan onze minister en staatssecretaris. De gedachtegang van het aanbieden van passend onderwijs is goed. Iedere leerling heeft een andere behoefte aan onderwijs. En ja, er zijn dus leerlingen die niet passen binnen het reguliere systeem."
'Een leerkracht is geen arts of therapeut'
Een ander punt dat Van Amstel aansnijdt is de zorg die leerkrachten aan kinderen moeten bieden. "Men heeft het steeds over 'zorg' en 'zorgbeleid', waar is het woord 'onderwijs' gebleven?", vraagt Van Amstel zich af. "Een leerkracht is geen arts of therapeut, die moet toch vooral lesgeven."
Von den Benken sluit zich daarbij aan: "Ik wil dat de leerkrachten toe komen aan het geven van onderwijs, niet aan het handhaven van de zorg. Daarvoor ben ik niet opgeleid en mijn leerkrachten ook niet."
"Natuurlijk gaf de Onderwijsraad ook weer de leerkracht de schuld", verzucht Van Amstel. "Ik zou zeggen, ga eens wat vaker kijken op een echte school." Directeur Von den Benken is het daarmee eens. "Kom maar een aantal dagen meewerken bij leerkrachten die met hart en ziel voor de klas staan."
Bekijk hier de column van Kees van Amstel:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.