Sport
NOS

De pre-show zonder toeschouwers

foto: Edwin Cornelissenfoto: Edwin Cornelissen
  1. Nieuwschevron right
  2. De pre-show zonder toeschouwers

Het heeft even geduurd, maar de Tour-organisatie lijkt dé oplossing te hebben gevonden om de drukte bij het podium in de startplaatsen wat te beteugelen. Normaal verzamelt zich daar een massa mensen, die het leuk vindt om de presentatie van de coureurs te aanschouwen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Een eerdere poging zo’n plein vóór het podium leeg te houden, bleek niet het gewenste resultaat te hebben. De mensen gingen gewoon en masse rondom het plein staan. Maar nu heeft er toch echt iemand 'la lumière' gezien. Weet je wat we doen? We draaien dat podium gewoon 180 graden. Dan is het niet meer gericht op het plein, maar op het VIP-dorp, buiten het zicht van het gepeupel. Dat daarmee de culturele sector een gevoelige knauw krijgt, doet er blijkbaar niet toe.

Cirque du Soleil op Tour-formaat

Twee weken lang hadden ze gerepeteerd, zegt een dame die nogal opvalt met haar knalgele jurk, knalgele kniebeschermers en knalgele mondkapje. Om het allemaal kloppend te maken, spectaculair. Ze maakt deel uit van het gelegenheidsgezelschap dat dagelijks de 'pre-show' verzorgt, voorafgaand aan de rennerspresentatie. Deze dame staat dan met twee hoepels op het podium, die uiteraard fietsbanden moeten voorstellen, en waarmee ze acrobatische capriolen uithaalt.

Ze wordt tijdens de act geflankeerd door onder meer een stuntman op een eenwieler, een goochelaar en een vrouw met knotsen. Allemaal vrolijk uitgedost in groen, geel of bolletje. Muziek van The Beatles schalt door de speakers. Cirque du Soleil op Tour de France-formaat.

Enthousiasme en passie overbrengen

Het gezelschap neemt z’n taak serieus. Ik sta regelmatig gefascineerd toe te kijken hoe deze artiesten, vlak voordat ze het podium betreden, nog wat rek- en strek-oefeningen doen of met wat kunstzinnige handgebaren de concentratie hopen te vinden. Een collega vertelde mij dat hij eerder eens getuige was van een fikse ruzie backstage na een optreden, dat blijkbaar niet helemaal vlekkeloos was verlopen.

Het mag dan al de hele maand hoogzomer zijn in Frankrijk, de taak van dit veredelde circus-gezelschap is simpel: het publiek opwarmen. Dus proberen de artiesten hun enthousiasme en hun passie over te brengen op de toeschouwers. Dat is, vertelt de dame, al lastig genoeg met een mondkapje op. Niemand die je brede lach ziet. Het komt nu allemaal aan op body language. Maar dit zijn profs, en het lukte ze de afgelopen weken wonderwel.

Artiesten als behang

Tot nu… want dat gedraaide podium maakt alles anders. Het zijn nu niet meer de gepassioneerde wielerfans, de Tour-fanaten, die het mooi vinden dat er naast wielrennen ook nog wat cultuur op het menu staat. Nee, nu staan de artiesten oog in oog met VIP-publiek. En dat zelfs niet eens.

Terwijl zij hun trucs en kunsten tot in de perfectie proberen uit te voeren, drinken de omstanders kopjes koffie. Of ze sluiten een zakendeal. Of ze nuttigen een lunch. Of ze proberen in de buurt te komen van Tour-baas Prudhomme, die weer fris en fruitig terug van weggeweest is.

De gasten hebben oog voor alles. Behalve voor de acrobaten op het podium. Die zien voor zich een vrijwel lege vlakte, terwijl de VIPS uitwaaieren over het Village. Na afloop klinkt er geen applaus. De artiesten zijn verworden tot behang.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie