Sport
EO

Ronaldo schuift cola opzij, maar: 'Exit Coca-Cola zou ramp zijn voor het voetbal'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Ronaldo schuift cola opzij, maar: 'Exit Coca-Cola zou ramp zijn voor het voetbal'

"Het voetbal kan zich het verlies van sponsoren als Coca-Cola niet veroorloven." Dat stelt oud-trainer Robert Maaskant in Dit is de Dag. Het frisdrankmerk verloor flink aan prestige nadat de Portugese voetbalster Cristiano Ronaldo demonstratief tijdens een persmoment flesjes Coca Cola wegschoof en water aanprees. De actie kreeg navolging van voetballers Locatelli en Pogba.

Sportmarketeer Frank van den Wall Bake denkt dat het vooral een impulsieve actie was van Ronaldo. Het is bekend dat Ronaldo erg bezig is met een gezonde levensstijl, maar ondertussen liet Ronaldo hij zich in het verleden ook persoonlijk sponsoren door Coca Cola. "Ik vind dat niet loyaal en niet charmant van hem."

Ook Maaskant denkt dat de actie van Ronaldo een impuls was. Hij juicht het toe dat spelers zich maatschappelijk uitspreken, maar voorziet ook een financiële ramp voor het voetbal als Coca Cola de sponsoring in het voetbal zou staken.

"Sport verbroedert en dat is ongelofelijk belangrijk. Maar die sport moet wel door sponsors betaald worden”, stelt Van den Wall Bake. Maaskant wijst er op dat eerder McDonalds in een vergelijkbare situatie terecht kwam bij de sponsoring van de Olympische Spelen. Door voortdurende kritiek op hun ongezonde producten, besloten ze de sponsoring van de Spelen te staken.

Gezonde levensstijl

Liesbeth Velema van het Voedingscentrum was blij met de actie van de stervoetballer. Volgens haar is het niet zo’n probleem als producenten van ongezond voedsel de sport niet langer sponsoren. "Dat kan ook prima door sponsors van non-food en ook sigaretten worden al sinds 2002 uitgesloten van sponsoring."

Bovendien denkt ze dat voedingsproducenten ook slimmer kunnen sponsoren. "Chaudfontaine is ook een merk van Coca-Cola. Waarom zet je er dan geen water neer?" Ook Maaskant vindt dat een goed plan "Het advies om water te drinken in plaats van zoete cola is natuurlijk wel een verstandig advies."

Dat individuele sporters bezig zijn met welke levensstijl ze uitdragen, juicht Velema toe. Ze stoort zich aan Lionel Messi en Lieke Martens die zich laten inhuren om chips te promoten. Van den Wall Bake is het met Velema eens: "Die sporters hebben al brisant veel geld, die hebben reclamedeals met dat soort bedrijven helemaal niet nodig."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie