Hoort eredivisievoetbal thuis bij publieke omroep? 'Manier waarop we sport consumeren is nu anders'
- Nieuws
- Hoort eredivisievoetbal thuis bij publieke omroep? 'Manier waarop we sport consumeren is nu anders'
Een aantal omroepdirecteuren twijfelen of een samenvattingsuitzending van eredivisievoetbal, zoals Studio Sport op zondagavond, nog wel in deze tijd past. Met de geplande bezuinigingen van het huidige kabinet rijst de vraag of deze samenvattingen nog wel bij de NOS uitgezonden moeten worden. Jan Slagter denkt dat het een verstandige zet is om voetbalsamenvattingen over te hevelen naar een commerciële zender. "We moeten 106 miljoen euro bezuinigen bij de publieke omroep. Dat is heel veel geld", zegt de Omroep MAX-directeur bij Spraakmakers.
Kabinet-Schoof beoogt een bezuiniging van 106 miljoen euro op de publieke omroep. Hoe dat georganiseerd wordt, is nog onduidelijk. Volgens Slagter kosten de uitzendrechten van eredivisievoetbal 22 miljoen per jaar en is dat de plek om een deel van de bezuinigingen te realiseren.
'Veel te veel geld'
Bovendien vindt Slagter die 22 miljoen euro "veel te veel geld" voor de uitzendrechten. "John de Mol wil de rechten ook wel, maar kan geen 22 miljoen betalen omdat het niet terug te verdienen is", zegt de Omroep MAX-baas. Het bord-op-schoot-fenomeen van de zondagavond kan ook bij een partij als RTL, stelt Slagter. "Als ik de baas zou zijn van een commercieel station, zou ik het laten zoals het is."
Reclame-inkomsten
Voormalig voetbalcommentator Evert ten Napel denkt daar heel anders over. "NOS Sport heeft de wettelijke taak om sport in de breedte te verslaan, daar hoort voetbal bij. Men vreet het ook op." Daarnaast zouden de uitzendingen behoorlijk wat reclame-inkomsten genereren. Volgens Ten Napel zou de baas van de STER hebben aangegeven dat het 30 miljoen oplevert. "Dus het levert 5 miljoen op."
'Voetbal is conservatief'
Ten Napel stelt wel dat Studio Sport "mooi en luxe" is. "Het kan wel een beetje minder en dan kom je er wel uit." Oud-voetballer Ronald de Boer voelt ook de nostalgische waarde van de voetbalavond, maar stelt dat "tijden veranderen" en het tijd is voor wat anders. "Voetbal is conservatief, maar dat gaat niet. Daar ligt het probleem. Mijn kinderen kijken op sociale media of andere manier. Vroeger was het hartstikke leuk, maar helaas."
Tijden veranderen
Sportmarketeer Bob van Oosterhout denkt dat commerciële zenders voetbal ook "op een fantastische manier" in beeld kunnen brengen. "De manier waarop we met z’n allen sport consumeren is ook anders. Dat is niet meer zoals vroeger", zegt Van Oosterhout.
Ouderwets
"Gewoon ouderwets met het bord op schoot en om zeven uur voetbal kijken. Het is toch mooi", reageert beller Erik Beltman. Ook luisteraar Barend den Ouden is voor behoud van de voetbalavond. "Als we kijken wat de maatschappelijke kosten zijn, zoals politie-inzet, moet voetbal de belastingbetaler terugbetalen." Beller Marjolein van der Kruijf ziet het anders. "Het is hartstikke commercieel, het hoort gewoon bij de commerciële omroep."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!