Politiek
KRO-NCRV

Campagnemuziek: hoe een goede plaat je boodschap kan maken (of breken)

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Campagnemuziek: hoe een goede plaat je boodschap kan maken (of breken)

Bij de verkiezingen in Amerika proberen partijen met de ideale popsong kiezers aan zich te binden. In Nederland staat dit gebruik nog in de kinderschoenen. Toch klinkt ook hier steeds vaker een beat uit de speakers op de verkiezingsavond. Wat maakt een goede campagneplaat?

Video niet beschikbaar

Volgens Rens Dietz, communicatiewetenschapper en oprichter van de website campagnemuziek.nl, zijn er uitgebreide studies gedaan naar hoe je met muziek een boodschap kan versterken. "Muziek kan je kleur geven en profileren."

Obama

Zo koos Obama vaak voor artiesten die een speciale doelgroep aanspreken zoals Lady Gaga die geliefd is bij de LGBTQ community. Gaga zong ook op de inauguratie van de democratische president Biden vorige maand.

{youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=zdhNTEc3TyU" start="false"}

In Nederland zijn de budgetten kleiner en wordt er minder gebruik gemaakt van muziek tijdens de campagne. Bij bijeenkomsten in zaaltjes en op de verkiezingsavond hebben de partijleiders wél een speciale plaat bij opkomst.

CDA

Het CDA had volgens Dietz zelfspot toen in 2012 de toenmalige leider Sybrand Buma opkwam met het nummer I get knocked down (and I get up again). "Dat was na het geklapte kabinet van Rutte I. Dat was een enorme klap voor het CDA. Dit vond ik wel een leuk gekozen nummer vol zelfspot."

{youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=aj3-icKRU1g" start="false"}

D66

In 2017 koos D66 voor de opkomst van Pechtold een wel erg vrouwonvriendelijk nummer. "Het nummer heet Trumpets", vertelt Dietz. "Er wordt in bezongen wat twee mannen graag met een meisje willen doen. Dat zijn geen politieke discussies voeren!"

Er is door het campagneteam duidelijk niet naar de tekst geluisterd en het nummer sloeg dan ook flink de plank mis denkt Dietz. "Ze wilden zich hiermee profileren als een jongerenpartij."

{youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=6n7cL1jokAE" start="false"

SP

De SP is een van de weinige partijen die al jaren hun eigen lied hebben. Wijlen Bob Fosko, die de partij steunde, schreef meerdere campagnenummers voor de socialisten.

{youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=xVx7-z1oC8Y" start="false"}

VVD

In 2012 sloeg ook de VVD de plank mis toen ze de overwinning vierden met het nummer Viva la Vida. "Ik ben gefascineerd welke boodschap partijen proberen over te brengen en soms gaat dat volkomen verkeerd." In het Coldplay-nummer zat een opmerkelijke zin: "It was never, never an honest word, that was when I ruled the world."

{youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=dvgZkm1xWPE" start="false"}

"Van de VVD glijdt alles af, dus het past ook wel weer bij hen", denkt Dietz. In 2014 koos de partij de plaat Uptown Funk. Dat was een nummer zonder verborgen boodschap. "Dat was geen verkeerd nummer, uptempo en positief."

Rens Dietz over de muziek die politieke partijen gebruiken bij de verkiezingscampagne

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie