Politiek
NOS

Hoe beïnvloed je het verkiezingsprogramma? 'Nam onze inbreng woord voor woord over'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe beïnvloed je het verkiezingsprogramma? 'Nam onze inbreng woord voor woord over'

Sinds de kabinetsval draaien lobbyisten overuren. Voor de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november willen allerlei organisaties hun belangen terugvinden in de verkiezingsprogramma's. Hoe krijgen ze dat achter de schermen voor elkaar? Het NOS Radio 1 Journaal vroeg dat aan Ross Goorden, beleidsadviseur bij de Fietsersbond, en aan Tino Wallaart van lobbybureau Wallaart en Kusse.

"Voor ons heeft fietsveiligheid de prioriteit", zegt Ross Goorden van de Fietsersbond. "Je moet gewoon veilig kunnen fietsen over een fietspad. Die moet toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor aangepaste fietsen zoals driewielfietsen of handbikes."

"En er moet gezorgd worden dat de fiets een belangrijke plek heeft bij nieuwe woongebieden", aldus Goorden.

"We zijn permanent in gesprek met de Tweede Kamer en ministeries over deze thema's, maar de verkiezingen zijn een extra aanknopingspunt om die onder de aandacht te brengen."

'Kernboodschap op kwart A4'

"Na gesprekken met onze vrijwilligers, leden en allerlei andere organisaties sturen we een brief naar alle politieke partijen. Die krijgen vele honderden brieven, dus we proberen in een kwart tot een half A4'tje de kernboodschap op te schrijven", vertelt Goorden.

"Het moet binnen een oogopslag duidelijk zijn welke thema's belangrijk zijn."

Goorden: "Bij de Provinciale Statenverkiezingen zagen we bij een aantal partijen dat onze inbreng bijna woord voor woord in het verkiezingsprogramma terechtkwam."

'Matroesjka-aanpak'

"Toen het kabinet viel is de telefoon gaan rinkelen en sindsdien niet meer gestopt", zegt Tino Wallaart van Wallaart en Kusse. "Heel veel mensen hebben behoefte aan advies, zeker omdat de voorbereidingstijd tot de verkiezingen veel korter is dan normaal."

"Wat de Fietsersbond al zei, je moet inderdaad heel beknopt zijn. Dat is de eerste wet", aldus Wallaart.

"De aanpak van de Fietsersbond is vergelijkbaar met een Russische matroesjka. Als je geïnteresseerd bent, kun je het poppetje openmaken voor concrete maatregelen. Dat is een hele goede methode."

'Veld ligt op zijn kop'

"Aan de andere kant kun je ook één ding kiezen en de focus leggen op datgene wat je het allerbelangrijkst vindt", stelt Wallaart. "Als er een of twee zinnetjes in het verkiezingsprogramma komen, dan heb je het al hartstikke goed gedaan."

"En wat onder de motorkap zit, de details kun je verder in het traject op nog vele manieren onder de aandacht brengen."

Wallaart: "De grote lobbykantoren hebben zo iets van, zolang we inzetten op de VVD en D66 dan komt het wel goed met onze ideeën, maar nu ligt het hele veld op zijn kop. Er is overal een beetje paniek.

"Maar dat is gezond, denk ik. Iedereen moet nu weer op scherp zijn en verder kijken dan je neus lang is", zegt Wallaart.

r1jn lobby

NOS Radio 1 Journaal

Word iedere werkdag wakker met het vertrouwde NOS Radio 1 Journaal, gepresenteerd door Astrid Kersseboom. Met natuurlijk het laatste nieuws, achtergronden en de vooruitblik op de dag. Maandag t/m vrijdag van 06.00 tot 09.30 uur op NPO Radio 1.

In het weekend hoor je het NOS Radio 1 Journaal van 07.00 tot 08.30 uur, gepresenteerd door afwisselend Sander van Hoorn en Dieuwke Teertstra.

Ster advertentie
Ster advertentie