Politiek
EO

Campagneleider BBB: 'We hebben aan de achterkant het kamp leeggeroofd'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Campagneleider BBB: 'We hebben aan de achterkant het kamp leeggeroofd'

De BoerenBurgerBeweging (BBB) behaalde woensdag een monsterzege tijdens de Provinciale Statenverkiezingen. "We vertelden gewoon ons eigen positieve verhaal", vertelt campagneleider Henk Vermeer in de laatste aflevering van De Spindoctors. "Terwijl de VVD en de linkse wolk op het slagveld met elkaar bezig waren, hebben wij aan de achterkant hun kamp leeggeroofd."

#10 - Ook na de zege van BBB, was het slim dat Rutte ze negeerde (S04) - De Spindoctors

De BBB heeft vooral haar eigen lijn gevolgd, zegt Vermeer over de campagne die achter de partij ligt. "We hebben campagne gevoerd met ons hart. Ik denk dat dat het grootste verschil is. We hebben vanuit de inhoud onze campagne neergezet en hebben ons niet beziggehouden met de rest."

Volgens hem werd tijdens het NOS-debat, waarbij PvdA-leider Attje Kuiken en VVD-leider Mark Rutte tegenover elkaar stonden, pijnlijk duidelijk dat de twee campagneteams met elkaar een campagne hadden bedacht. "Ze deden alsof er een tegenstelling was tussen de linkse wolk en de VVD. En terwijl zij op het slagveld daarmee bezig waren, hebben wij denk ik aan de achterkant hun kamp leeggeroofd."

Ook ziet Vermeer een verschil in stijl met de campagne van de VVD: "Wij hadden niet van die rare spotjes over mensen die geweld aan het plegen zijn met de boodschap dat die mensen ook gaan stemmen. Of billboards over JSF-vliegtuigen. Wat heeft dat voor doel in Provinciale Statenverkiezingen?"

Hoop

Voormalig PvdA-adviseur Julia Wouters vindt dat de BBB op een goede manier campagne heeft gevoerd. "Mensen willen een reden hebben om te stemmen. Als je je bijvoorbeeld afvraagt waarom de SP het elke keer slecht doet: zij hebben altijd een campagne die berust op wat er allemaal mis is en wat andere partijen verkeerd doen. Je moet mensen hoop geven. Dat willen alle partijen maar niet tussen de oren krijgen."

Ook medialogica heeft de partij geholpen, zegt Raymond Mens, in het verleden campagnestrateeg voor de VVD. "Het is natuurlijk fijn als je continu de vraag krijgt: waarom bent u zo succesvol, in plaats van de vraag of je niet beter kan aftreden. Van der Plas komt natuurlijk uit de communicatie, dus weet heel goed wat ze met campagnetechnieken doet."

Tegelijkertijd is er een breder gevoel gaan kleven aan de partij die het opnam voor de boeren in het stikstofdebat, zegt hij. "Een gevoel van: zij in Den Haag bepalen het, terwijl wij er anders tegenaan kijken. Zo gaat het ook over buslijnen in kleine dorpen en een aanspreekpunt als het om de politie gaat."

De Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschapsverkiezingen staan weer voor de deur. In de podcast De Spindoctors praten we over de spins en frames van de campagne met voormalig PvdA-adviseur Julia Wouters en voormalig hoofd communicatie van de VVD, Raymond Mens.

Ster advertentie
Ster advertentie