Bavaria boycotte supermarkt om gebrek aan duurzame keuzes: 'kan ook hier gebeuren'
- Nieuws
- Bavaria boycotte supermarkt om gebrek aan duurzame keuzes: 'kan ook hier gebeuren'
Bavaria-ceo Peer Swinkels doet hard z’n best om milieuvriendelijk bier te brouwen, zo zegt hij zelf, maar hij heeft last van supermarkten die geen cent meer willen betalen. "Ze kopen bij ons een zo duurzaam mogelijk bier in, maar ze zijn gewoon niet bereid ervoor te betalen", vertelt Swinkels in de podcast Geld of je Leven met Jeroen Smit. In één geval ging het hem allemaal te ver en nam hij een hard besluit.
Bavaria, dat officieel Royal Swinkels Family Brewers heet, brouwt naast Bavaria ook onder andere La Trappe en Palm. Het familiebedrijf draaide in 2019 bijna een miljard aan omzet. Sinds een aantal jaar staat duurzaamheid en circulariteit hoog in het vaandel bij het bedrijf, zegt Swinkels. Hierover praat hij met onderzoeksjournalist Jeroen Smit:
#4 - Wanneer is mijn biertje klimaat-neutraal? Jeroen Smit vraagt het aan de topman van Bavaria (S03) - Geld of je leven
foto: EO
De CEO probeert duurzaamheidsafspraken te maken met supermarkten maar dat lukt niet altijd. "Je kunt niks opleggen. Zo simpel is de wereld niet", stelt Swinkels. De ene supermarkt is meer bezig met duurzaamheid dan de ander, maar hij wil geen namen noemen.
De retailers zullen wel moeten veranderen, vindt hij: "Het spel van supermarkten gaat alleen maar om prijzen, maar ze moeten dat los durven laten. Ik zou ze willen uitdagen dat ze duurzaamheid écht mee gaan nemen in onderhandelingen met leveranciers."
Clash
Eén keer is het tot een clash gekomen, vertelt de bierbaas: "We hebben wel degelijk in een groot land in Europa afscheid genomen van een grote retailer, omdat ze alleen maar gefocust waren op prijs en op niks anders", vertelt hij. De naam en land wil hij niet noemen, maar het is in ieder geval niet in Nederland. Daar wordt (nog) geen supermarkt geboycot, maar hij sluit niet uit dat dat gebeurt: "Als we vinden dat het écht te ver gaat, wel ja…"
Toch is Swinkels ook wel realistisch: "Als wij willen overleven als bedrijf, zullen we klanten moeten hebben."
Boeren
Aan de andere kant van de keten, bij de leveranciers, heeft Swinkels meer ruimte: "Wij hebben als grote fabrikant de mogelijkheid om onze leveranciers echt mee te nemen op deze reis. Ze moeten zich committeren aan voorwaarden om onze leverancier te kunnen zijn, en daar is duurzaamheid een belangrijk punt in", vertelt hij.
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.