Podcast
AVROTROS

Jortcast #269: De Grote Tech-tackle

foto: AFP | Ozan Kosefoto: AFP | Ozan Kose
  1. Nieuwschevron right
  2. Jortcast #269: De Grote Tech-tackle

De vijf grote techbedrijven (Amazon, Google, Facebook, Apple en Microsoft) hebben een vrijwel monopolistische macht en dat drukt op onze economische en democratische waarden. In Jortcast #269 een gesprek met Marietje Schaake, docent en onderzoeker aan de prestigieuze Stanford University over waarom en hoe we die macht moeten inperken.

{podcast audio="238644" caption="Jortcast #269 - De Grote Tech-tackle" }
"Ik denk dat je in de discussie over de macht van deze grote bedrijven steeds meer ziet dat publieke belangen en waarde onder druk komen te staan." We zien dat maatregelen die normaal gesproken van kracht zijn, niet meer voldoende zijn om tegenwicht te bieden aan de macht van de grote techbedrijven. "Er wordt gezocht, in de Europese Unie en ook in het Amerikaanse Congres, omdat wel te kunnen doen."

Kentering

Volgens Schaake is er sprake van een kentering in de manier waarop Noord-Amerika naar de machtspositie van bijvoorbeeld Google en Amazon kijkt. Het libertaire idee dat het algemene belang gediend is bij het succes van deze grote techbedrijven voerde lange tijd de boventoon.

"Er was een aversie tegen interventiebeleid. Ik heb tien jaar in het Europees Parlement (voor D66, red.) gezeten. Ons werd vaak verweten dat we er overdreven emotioneel in zaten, dat we misschien iets tegen de Amerikaanse bedrijven hadden." Het Congress is volgens Schaake steeds meer doordrongen van de noodzaak van een tegenwicht.
Quote

Het vasthouden van principes moet niet afhangen van een CEO die sorry wil zeggen

Marietje Schaake

Schaake benadrukt dat het bij de macht van deze bedrijven niet alleen vraagstukken van mededing en belasting gaat. Het gaat ook om de verworven maatschappelijke macht en de invloed daarvan op de samenleving. Neem het Facebook van Mark Zuckerberg, die de afgelopen jaren al een aantal keer excuses maakte voor het een en ander. Via Facebook konden de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 worden beïnvloed.

"Er wordt ongelooflijk vaak sorry gezegd, en 'met de kennis van nu', maar dat verandert heel weinig. Het vasthouden van principes moet niet afhangen van een CEO die sorry wil zeggen. Het moet er echt om gaan dat wij als samenleving bedenken: deze waarden zijn ons lief, en of een CEO nou goed of kwaadwillend is, we zorgen ervoor dat we die behouden."

Video niet beschikbaar

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie