Opinie & Commentaar

'Op televisie brengen van Syrisch jongetje The Voice Kids is effectbejag'

foto: YouTube The Voice Kidsfoto: YouTube The Voice Kids
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Op televisie brengen van Syrisch jongetje The Voice Kids is effectbejag'

[KRO-NCRV] “Deze jongen is vanwege goedkoop effectbejag voor de bus geworpen.” Dat zegt media-ondernemer Jan-Kees Emmer over de 13-jarige Jean in het Mediaforum op NPO Radio 1. Het zangtalent uit Syrië stal vorige week in The Voice Kids de harten van de televisiekijkers, maar inmiddels is de jongen het middelpunt van spot.

In het programma vertelde Jean dat zijn vader in Syrië plotseling is verdwenen en overleden, maar inmiddels is duidelijk geworden dat de vader van de 13-jarige jongen nog leeft. De puber zou bovendien niet uit Aleppo komen, maar voor zijn komst naar Nederland in Libanon hebben gewoond.

“Als je een kind van dertien zo prominent presenteert voor een miljoenenpubliek, dan moet je als productieteam op z’n minst even checken hoe dat zit”, reageert Ronald Ockhuysen, hoofdredacteur van het Parool. "Zo’n programma wordt zorgvuldig geproduceerd, dus zo’n verhaal komt niet spontaan uit de lucht vallen.”

Miljoenenindustrie

Volgens de moeder van Jean heeft hij niet gelogen. Hij dacht echt dat zijn vader niet meer leefde toen de uitzending werd opgenomen. De ouders van Jean zijn gescheiden en hebben ruzie met elkaar. De moeder zegt dat ze zelf aan de kinderen heeft verteld dat hun vader dood is.

Dat The Voice Kids een amusementsprogramma is, doet volgens Ockhuysen niets af aan de plicht om het verhaal van de deelnemers te controleren. “Het is een talentenjacht, maar het is ook een miljoenenindustrie. "Met dit programma worden miljoenen verdiend en dan heb je de plicht om dat tot achter de komma te checken.”

“In de journalistiek check je per definitie of iets waar is”, reageert Emmer. “Maar bij een amusementsprogramma waarbij je levensverhalen gaat uitventen, ben je dat ook moreel verplicht.”

Tubantia

Volgens de journalisten moeten ook andere media terughoudend zijn met de berichtgeving over de jongen. Zo heeft Tubantia besloten om de 13-jarige jongen zelf op te bellen en plaatste het Algemeen Dagblad de kop “van idool tot pispaal” boven een artikel over Jean.

Lees ook: Verhaal Syrisch jongetje The Voice Kids blijkt onwaar

Ster advertentie
Ster advertentie