Opinie & Commentaar

Stropdassentactiek

foto: RTV Noordfoto: RTV Noord
  1. Nieuwschevron right
  2. Stropdassentactiek

Politieke campagnes worden tot in de puntjes geregisseerd, tenminste dat is het verhaal. Als het om stropdassen gaat blijkt dat een fabeltje. De ene lijsttrekker vraagt zijn vrouw om advies, de ander doet waar’ie zin in heeft, terwijl er bij de derde wél een idee achter zit.

Tijdens het eerste lijsttrekkersdebat valt me iets op. Een das zit scheef, die van Klaver. Dat leidt af van de boodschap. Grote vraag is dan; wie let er op dat alles goed zit? Was dit slordigheid van Jesse zelf?

Nee! Dit is strategie zegt een VVD-er zelfverzekerd. Door die das een tikkie scheef te hangen kom je jong over. Je laat zien dat je iemand bent van buiten. Iemand die normaal geen das draagt. Ook VNL vermoedt opzet. Bij GroenLinks lopen genoeg leuke meisjes die goed naar Klaver kijken. Er moet dus wel een idee achter zitten, is de redenatie daar. Het zal wel lekker nonchalant staan of zoiets.

GroenLinks antwoordt schuldbewust; inderdaad daar moeten we beter op letten. Het zal niet meer gebeuren, wordt me op het hart gedrukt. Of er dan niemand is die op de dassen let? Is er geen strategie? Zeker wel, daar is iemand voor. De vrouw van Jesse beslist mee.

Het Uniform

De das doet ertoe. Het is de enige accessoire met expressie vrijheid in het uniform van de politicus. Een detail wellicht, maar wel een belangrijk detail. Er zijn dan ook internationale onderzoeken naar gedaan. Welke kleur werkt het best? En wat straalt die kleur dan uit? Volgens marketeers staat paars bijvoorbeeld voor overvloed en recht, terwijl bruin krachtig maar saai overkomt.

Zelfs het toonaangevende wetenschapsblad Science publiceerde over de ideale kleuren. Blauw en rood zijn het effectiefst om een reclameboodschap over te brengen. Wie kiest voor blauw, kiest voor creativiteit, rust en de meest populaire kleur. Wie kiest voor rood, kiest voor passie, aandacht en oog voor detail.

Gevoelsmensen

Ondanks al die kennis kiezen Binnenhofbewoners de das op gevoel. Spindoctors kijken vooral of de knoop wel goed zit en het puntje keurig tegen de riem tikt. Verder letten ze op congruentie. Of de beoogde das wel bij het hele plaatje past.

Zo kon Pim Fortuyn moeiteloos met een dubbele windsor en een felroze das de deur uit, dat paste bij hem. Maar bij iemand als Kees van der Staaij zou dat potsierlijk staan. En Ard Van der Steur droeg bijvoorbeeld standaard oranje, dat hoorde bij zijn imago. Daarnaast moesten alle dassen van hem wel in dezelfde kleur omdat de beste man kleurenblind is en hij niet per ongeluk een met een vloekende combinatie over straat kon.

Uitzonderingen

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Bij sommige partijen gaat de spindoctor met de lijsttrekker mee shoppen. En in 2012 dacht de PvdA heel goed na over de stropdas van Samsom. Diederik nam zelfs een hele collectie mee naar de tv-debatten. Zo hoefde hij daar pas te beslissen wat er nodig was om duidelijk bij de rest af te steken. Terwijl ik bij de VVD al hoorde dat Rutte dit jaar vaak voor donkerblauw zal kiezen. Omdat hij zo macht, betrouwbaarheid en leiderschap uit zou stralen.

Verder draait het vooral om persoonlijke smaak. Let maar op bij de volgende debatten: Buma kiest vaak voor een iets een donkerder tint, Roemer staat met felrood om de nek, Segers gaat voor bordeauxrood, bij Van der Staaij durf ik oranje te voorspellen en Geert Wilders staat steevast met een felgekleurde das te debatteren. Daar zal ook de komende tijd weinig aan veranderen. De enige echte verandering verwacht ik bij Jesse Klaver. Hij heeft vanaf nu vast de mooist geknoopte das van iedereen.

Ster advertentie
Ster advertentie