Naar homepage
Opinie & Commentaar

De rooien tegen de blauwen
BNNVARA

foto: AFPfoto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. De rooien tegen de blauwen

Twee keer per jaar loopt het vissersdorp Bunschoten-Spakenburg uit voor een van de weinige echte voetbalderby's die Nederland kent. De rooien tegen de blauwen, oftewel IJsselmeervogels tegen VV Spakenburg. De rivaliteit loopt op tot ongekende hoogten. Eind jaren '80 ontplofte er zelfs een bom in het stadion, met een lichtgewonde grensrechter tot gevolg.

Bont en blauw

Rood en blauw staan wel vaker tegenover elkaar. Deze week zagen we het in de Verenigde Staten, waar het rood van de Republikeinen botste met het blauw van de Democraten. Met rode koppen scholden de presidentskandidaten Donald Trump en Joe Biden elkaar bont en blauw. Pers en publiek in verbijstering achterlatend.

Ook in Nederland vond een kleurrijke confrontatie plaats. De coronadeskundigen van het Outbreak Management Team (OMT) werden pootje gehaakt door het zogenaamde "red team", dat ook bestaat uit deskundigen, maar dan weer andere.

Het OMT vindt het dragen van mondkapjes onnodig, want er is geen wetenschappelijk bewijs dat je er besmettingen met het COVID-virus mee voorkomt. Vanuit het red team klonken andere geluiden. Want er zijn ook onderzoeken die aantonen dat een mondkapje wél enige bescherming biedt, en bovendien moet je ook de symbolische werking van deze vorm van gezichtsbedekking niet onderschatten.

Politiek

Eerst gingen de grote steden om. Burgemeester Halsema van Amsterdam meldde dat zij advies had gevraagd aan het red team en mondkapjes ging invoeren in openbare gebouwen en winkels. Het kabinet volgde, onder druk van de Tweede Kamer. Ook premier Rutte verklaarde schoorvoetend dat hij het kapje zou gaan dragen. Een mooie illustratie van het begrip "gezichtsverlies".

RIVM-baas Jaap van Dissel werd vervolgens niet moe te verklaren dat hij met het OMT nog steeds van mening is dat een mondkapje geen effect heeft op het overdragen van het virus en dat het hier om een politiek besluit gaat. Groot gelijk, Jaap! In Nederland worden besluiten die grote gevolgen hebben voor de bevolking nu eenmaal niet genomen door wetenschappers, maar door gekozen politici. Gelukkig maar.

Bedrijfsleven

Het begrip "red team" komt uit het bedrijfsleven. Daar is het organiseren van tegenspraak goed gebruik, een red team houdt de bestuurders scherp en voorkomt tunnelvisie van het "blue team", degenen die de koers van het bedrijf bepalen. Die rooien en blauwen spelen als het goed is geen wedstrijd, ze maken elkaar juist sterker.

De afgelopen decennia nemen politici het bedrijfsleven graag als voorbeeld. Ze zien zichzelf als CEO's van de BV Nederland en zijn vooral geïnteresseerd in een kloppende balans. Maar omdat politiek vaak meer te maken heeft met strijd dan met een nette bedrijfsvoering, omdat we het virus in de woorden van Lilian Marijnissen (SP) niet "kapot kunnen polderen", dreigt er ook een wedstrijd te ontstaan tussen de wetenschappers die, rood of blauw, de politiek van adviezen moeten voorzien.

Derby

Het cliché wil dat Bunschoten-Spakenburg een zwaar christelijke gemeenschap is, waar de rooien en de blauwen elkaar niet voor niks alleen op zaterdag bestrijden. Ook de meningsverschillen rondom het bestrijden van de pandemie krijgen soms trekjes van een godsdienstoorlog, met gelovigen, twijfelaars, agnosten en atheïsten. Dat komt de duidelijkheid vaak niet ten goede, en dat kun je jammer vinden.

En dan heb ik het nog geeneens gehad over de ontkenners, de influencers, de alleen-maar-vragenstellers en andere wappies. Misschien kunnen we daar wél eens een leuke wedstrijd mee organiseren. Een heuse derby, met Jaap van Dissel op goal en Diederik Gommers als spelverdeler. In een zinderende ambiance nemen zij het op tegen de snelle rechtsbuiten Baudet, en de kopsterke spits Lange Frans. Een confrontatie waar Biden en Trump nog een puntje aan kunnen zuigen. Gelukkig heeft het kabinet publiek bij zulke wedstrijden verboden.

Wim van Klaveren werkt voor De Nieuws BV.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie