Opinie & Commentaar

‘Media moeten aansluiting zoeken bij de samenleving’

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ‘Media moeten aansluiting zoeken bij de samenleving’

Boris Johnson, één van de kopstukken uit het Brexit-kamp en de belangrijkste kandidaat om premier David Cameron op te volgen, maakte gisteren bekend dat hij geen premier wil worden. Zelfs de doorgaans goed ingevoerde Britse pers werd verrast. Minister van Justitie Michael Gove, die eerst nog zijn steun uitsprak voor Johnson, doet wel een gooi naar het leiderschap van de Conservatieve Partij.

De Brexit staat symbool voor een grotere crisis in de politiek, journalistiek én samenleving. “De politiek schudt op zijn grondvesten, niet alleen in het Verenigd Koninkrijk maar ook hier”, aldus Joost Oranje, hoofdredacteur van Nieuwsuur in het Mediaforum, waar hij samen met Sjors Fröhlich, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio, sprak over de rol van de media ten tijden van dit soort crises.

“Journalistiek gezien is het natuurlijk heel interessant, maar het is ook ernstig”, zegt Oranje. Jarenlange ontevredenheid onder de Britse bevolking over een breed scala aan onderwerpen heeft zich gekanaliseerd in de vorm van het Brexit-referendum. De media moeten de hand in eigen boezem steken en zorgen dat ze niet te ver van de samenleving af komen te staan, vinden de beide hoofdredacteuren.

Rommelig in Europa

Volgens hen staan de gebeurtenissen in het Verenigd Koninkrijk niet op zichtzelf. Ook in andere Europese landen rommelt het. ‘’De politieke elite is doorgelopen en kijkt niet over de schouder heen om te zien of iedereen meeloopt. De journalistiek moet af en toe ook kijken of er nog wel aansluiting is met de mensen die in dit land wonen”, zegt Fröhlich. “Ik maak me daar wel zorgen over. Wij als media moeten heel kritisch naar onszelf kijken, of we niet onbewust onderdeel zijn geworden van het systeem”, aldus Oranje.

Hapklare oplossingen zijn er volgens Oranje en Fröhlich niet. Wel stippen ze een aantal aandachts- en verbeterpunten aan. Oranje: “Het begint ermee dat je het er intern veel over hebt. Je moet af en toe los kunnen komen van het systeem waarin je zit om er kritisch over te kunnen berichten.” Fröhlich vindt dat journalisten beter moeten leren aanvoelen wat er speelt in het land. “Niet de neus ophalen voor geluiden die er zijn, want die geluiden vertegenwoordigen mensen die zorgen hebben. Je ziet nu wat er gebeurt als je daar niet naar luistert.”

Ster advertentie
Ster advertentie