NPO Radio 1 meets FC Afkicken
- Nieuws
- NPO Radio 1 meets FC Afkicken
[EO] Een bijzonder momentje woensdagavond in Langs de Lijn En Omstreken. Onze vaste verslaggever Reinout Meijer volgde de laatste uurtjes van de transfermarkt in het voetbal.
Clubs hadden tot middernacht om spelers nog snel te kopen of verkopen. Tot dusver niets buitengewoons. Maar tussen 22.00 en 23.00 uur gebeurde er iets wat zelden voorkomt. Reinout wandelde live op de radio een uitzending binnen van de YouTube-show FC Afkicken, een online discussieprogramma in samenwerking met Voetbal International. Het stokoude instituut Radio 1 meets het hippe online programma FC Afkicken.
NPO Radio 1, dat haar luisteraars vooral vindt in de leeftijdsgroep 50+. De zender die je aanzet als er een ramp is. Waar altijd het nieuws klinkt. Maar ook de zender die door jongeren weinig meer gevonden wordt.
FC Afkicken op YouTube trekt voornamelijk jong publiek. Is nieuw en hip. Zet je aan omdat je op je Facebook-app een linkje ziet op de pagina van Voetbal International.
Lacherig
Een groot verschil, zo lijkt het. De vooroordelen klinken ook weer bij binnenkomst van Reinout. “De NOS komt binnen! Jawel! Dat kan allemaal maar hoor!” “Wat doet de radio hier, vragen 78 kijkers zich af!?” Een lacherig sfeertje, maar Reinout houdt zich staande.
Maar als je goed kijkt wat er die avond nou echt gebeurt in beide uitzendingen, is het eigenlijk precies hetzelfde. Een stelletje gasten die de voetbaltransfers bespreekt met hier en daar een beetje humor. Sterker nog: bankgast bij FC Afkicken Freek Jansen (van VI) zat een paar dagen eerder nog bij ons aan tafel. Totaal verschillende platforms, nagenoeg dezelfde content.
Het zette mij een beetje aan het denken over de toekomst van de NPO, de ‘oude media’ die steeds moeilijker jongere kijkers en luisteraars trekken. Er wordt nu hard gewerkt aan een Netflix-achtig platform waar deze kijkers en luisteraars de NPO-content moeten consumeren. Maar wat leerde deze avond mij? Content is belangrijk, maar het platform is bepalend voor welke doelgroep je bereikt. Wil je jonge kijkers? Ga dan potverdrie gewoon eens op YouTube met al je programma’s!
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Content maken kunnen we best bij de publieke omroep. Maar bij het verspreiden van content wordt teveel vastgehouden aan het idee dat wij de macht hebben over het platform waar de content wordt geconsumeerd. Vroeger was er alleen tv en radio. Nu is er YouTube, Snapchat, Instagram. Over 5 jaar is Snapchat misschien weer helemaal passé, over 10 jaar is YouTube iets wat voor de jongste generatie misschien wel ouderwets aanvoelt. Platforms zijn hartstikke gevoelig voor tijdgeest, content is dat minder.
De kunst is dus om te zorgen dat jouw content altijd zichtbaar is waar de doelgroep zich bevindt. Is dat op YouTube, dan zet je je content op YouTube. Is dat op Netflix? Dan biedt je je NPO dramaseries aan bij Netflix. Als Netflix door jouw doelgroep kijkers wordt ingeruild voor een andere dienst, dan beweeg jij gewoon mee.
De lijn van de NPO voor de komende jaren is ‘verbinden’. Om te verbinden moet je de ander opzoeken waar hij is en niet afwachten tot hij naar jou komt.
Renze Klamer is presentator van Langs de Lijn En Omstreken