Mediaforum: Blendle breekt door met 1 miljoen gebruikers
- Nieuws
- Mediaforum: Blendle breekt door met 1 miljoen gebruikers
[KRO-NCRV] Blendle, de online kiosk voor losse krantenartikelen heeft nu 1 miljoen gebruikers. De meeste leden komen toe met het welkomsttegoed van 2,50 euro, maar 1 op de 5 bezoekers is ook bereid om voor kwaliteitsjournalistiek te betalen. "Een score van 20 procent is heel goed", zegt oprichter Alexander Klöpping (29) in de Volkskrant. "Het is vergelijkbaar met wat Spotify presteert in de muziekindustrie."
De volgende mijlpaal die Klöpping wil halen zijn 30 miljoen betalende gebruikers, die Spotify ook heeft. Na het tweejarige bestaan van Blendle is de trend van de ontbundeling van de kranten ingezet, meent voormalig adjunct-hoofdredacteur van de Telegraaf Jan-Kees Emmer. "Het is een mooie prestatie", zegt hij in het Mediaforum op NPO Radio 1.
Blendle niet de redding van de kranten
De online kiosk bestaat nu ook in Duitsland en Amerika. Internationale topuitgeverijen zijn bereid een investering in Blendle te doen. De Nederlandse start-up maakt nog geen winst, maar voor investeerders als The New York Times en Axel Springer Media is het interessanter dat Blendle vooral blijft groeien, meent Klöpping. Emmer wijst er op dat Blendle niet zoals het bij de start pretendeerde te zijn, de redding van de kranten is. "Krantenuitgevers halen maximaal enkele tonnen per jaar op. De redactiebegrotingen zijn veel groter, dat loopt in de miljoenen. Het verdient de kosten van je redactie niet terug", aldus Emmer.
Kwaliteitsjournalistiek
Klöpping meent toch zeker wel een bijdrage te leveren aan de kwaliteitsjournalistiek vanwege de eigen selectie. Blendle heeft nu een kleinschalige redactie die iedere ochtend een nieuwsselectie maakt zodat lezers ook nog verrast worden en niet alleen bediend worden van nieuws waar ze zelf op zitten te wachten. Emmer vindt wel dat Blendle moet oppassen niet door te slaan met de content-marketing en moet nastreven een nieuwsmerk te worden.
AKO van de kwaliteitsjournalistiek?
Blendle moet volgens Emmer de 'AKO' van de internetjournalistiek blijven. Sportjournalist Manon Colson is het niet met hem eens. Een AKO doet volgens haar net zo goed aan marketing door bepaalde boeken aan te prijzen. "Dat doet Blendle ook door een selectie te maken van artikelen." De online kiosk kan volgens haar ook niet anders want gebruikers zitten er niet op te wachten om zelf in een archief te gaan graven.