Opinie & Commentaar

Waarom je beter online kunt shoppen dan in een fysieke winkel

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom je beter online kunt shoppen dan in een fysieke winkel

[AVROTROS] 'Leegverkoop!' was opeens in grote, witte krijtletters te lezen op de verder lege etalageruit van de kleine kledingwinkel. Dat was vorige week nog niet het geval, toen ik het rokje kocht wat ik dus toch niet bleek te passen.

Met de kassabon in mijn hand liep ik naar de winkelmeneer die achterin de winkel stapeltjes kleding in dozen stopte. "Meneer, ik heb dit vorige week gekocht en ik wil het graag terugbrengen." Hij keek me futloos aan en antwoordde dat ik geen recht had op mijn geld terug, maar dat ik het natuurlijk wel mocht ruilen voor een ander kledingstuk uit de winkel.

Vijftig euro doormidden

Ik keek de winkel rond en zag vooral lege rekken met hier en daar een kledingstuk dat nog niet in een doos was beland. Toen ik aangaf dat ik nu al zag dat er niets van mijn gading bij zat, zei hij zuchtend dat ik ook wel een tegoedbon kon krijgen.

Mijn blik viel op de witte krijtletters. Een tegoedbon? Alles in de winkel ademde faillissement. Ik kon net zo goed een briefje van vijftig euro uit mijn portemonnee pakken, doormidden scheuren en op de grond gooien.

Tegoedbon

'We willen geld, geen bonnen!' is een vaste uitspraak hier op de redactie. Ik hoorde mezelf in de winkel deze zin hardop zeggen. De winkelmeneer keek steeds chagrijniger. Hij schudde van nee. Ik voelde woede opborrelen. Het kan toch niet zo zijn dat je als klant genoegen moet nemen met een tegoedbon? Nu heb ik uit eigen ervaring geleerd dat je eerst iets zeker moet weten voordat je er iemand mee om zijn oren slaat.

Een gunst, geen recht

"Ik zoek het even op", zei ik dus terwijl ik op mijn mobiele telefoon de zoektermen 'retourneren' en 'tegoedbon' intikte. Daar stond het: "Ruilen of teruggave van geld bij het retourneren van een deugdelijk product (dus het is niet kapot) is een gunst die de winkel je verleent. Geen recht".

Het is een heel ander verhaal als je je aankoop online hebt gedaan. Dan heb je namelijk gewoon recht op je geld terug. Gek eigenlijk, dat je meer rechten hebt als koper wanneer je gewoon op je bank op iets klikt en koopt, dan wanneer je de moeite neemt om op de fiets naar een fysieke winkel te gaan.

Coulance

Dankzij mijn Radar-ervaring weet ik: als de wet niet achter je staat, dan rest je één ding als ontevreden consument. Probeer aanspraak te maken op coulance. Dat is een mooi woord voor half smeken en dan maar hopen dat de tegenpartij het hart op de goeie plek heeft zitten.

Gelukkig was dat het geval bij deze winkelmeneer. De volgende keer ga ik gewoon weer online shoppen. Iets in een stenen winkel kopen, dat is zóóó nineties en zóóó risicovol.

Radar: consumentenradio op NPO Radio 1

Mischa Blok presenteert Radar Radio: elke zaterdagmiddag tussen 15:00 en 16:00 op deze zender. Lees alle artikelen uit Radar Radio in de rubriek Consument. Om een appje naar de studio te sturen heb je de NPO Radio 1-app nodig. Nog niet op je telefoon? Download hem hier voor Apple iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie