Onderzoek

'Van chloor en water in het zwembad krijg je zin in patat'

AVROTROS
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Van chloor en water in het zwembad krijg je zin in patat'

In een zwembad in Leidsche Rijn worden de snacks geschrapt. Maar zijn patat en het zwembad niet onlosmakelijk met elkaar verbonden? "Water en chloor zorgen voor zin in patat", beweerde dj Frank Dane op Radio 538. Martijn Rosdorff onderzoekt in Feit of Fictie of daar wat inzit.

Voedselwetenschapper Guido Camps heeft de wetenschappelijke studies erop nageslagen. "Als we kijken of er ooit een structureel effect is gevonden, dan is er niks te zien. Er is alleen een studie uit 2010 te vinden waarbij ze mensen lieten zwemmen en eten. Na het sporten krijgen mensen meer honger, bleek toen. Maar dat is geen verrassing, natuurlijk."

Pavlov-effect

Dat het zwemmen in chloor of de geur ervan direct voor trek in patat zorgen, is dus niet letterlijk bewezen. Camps heeft wel een idee waar de bewering van Dane vandaan komt. "Wat ik denk dat er aan de hand is, is dat iedereen van kinds af aan een diepe associatie heeft tussen zwemmen en friet."

Zin krijgen in friet na het zwemmen is inderdaad niet raar: het heeft alles te maken met associatie. Psycholoog Chantal Nederkoorn is gespecialiseerd in eetgedrag. Zij legt uit hoe dit werkt. "Veel mensen kennen het onderzoek van Pavlov. Als je een belletje laat horen en steeds vlees geeft, krijgt een hond daarna zin in vlees als hij een belletje hoort. Wij mensen kunnen dat ook. Als je telkens patat in het zwembad eet, dan is naar het zwembad gaan al genoeg om er zin in te krijgen", vertelt Nederkoorn.

Verkoopcijfers

Het is dus niet te bewijzen dat je door chloor in het zwembad zin krijgt in patat. De omgeving van het zwembad kan wél voor een associatie zorgen, waardoor je zin in dubbelgebakken aardappelreepjes krijgt. Maar, dat komt niet door het chloor op zichzelf.

Het zwembad-patat-effect is bij verschillende baden terug te zien in de verkoopcijfers van de kantine. Bij openluchtzwembad De Vliet zijn de frietjes nog altijd favoriet. "De ouderwetse snacks zijn nog altijd het meest populair. Ook broodjes frikandel en tosti's staan in de lijst."

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie