Reclamespotje illustreert (onbedoeld) ongelijkheid in Chili

foto: AFPfoto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. Reclamespotje illustreert (onbedoeld) ongelijkheid in Chili

Een nieuw reclamespotje van een duur kledingmerk in Chili zorgt voor flink wat ophef. Hun nieuwste collectie is geïnspireerd op de arme bevolking. Maar dat valt verkeerd bij veel Chilenen, vertelt correspondent Boris van der Spek in Bureau Buitenland.

Uitgelicht: Chili

De ontwerper van de kleding presenteert haar nieuwe lijn voor een behoorlijk duur kledingmerk, legt Van der Spek uit. "Ze zegt dat de op en neer deinende vormen gebaseerd zijn op de vormen van huizen in Chileense sloppenwijken. 'Om te laten zien hoe de mensen daar leven', zegt ze. Alsof ze een documentaire presenteert, terwijl het gewoon om dure kleding gaat die waar ze winst mee wil maken."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Op het reclamespotje is er veel kritiek. "Het is een duur merk en voor veel mensen toonde deze video aan dat met name de Chileense elite de arme mensen meer als een object beschouwt dan als een medemens. Chilenen leven behoorlijk gescheiden van elkaar, gesegregeerd zou je kunnen zeggen op economische klasse. Critici zeiden dat deze video aantoonde dat armoede alleen interessant is als er geld mee verdiend kan worden."

Dat zelfs een redelijk onschuldig reclamespotje diepe frustraties opborrelt, illustreert volgens de correspondent de ongelijkheid in het land. "Ongelijkheid is al jarenlang het thema in het land. Chili blijft een van de meest ongelijke landen ter wereld. Armere wijken hebben het gevoel gestigmatiseerd te worden of niet mee te tellen, terwijl alle politici en presidenten uit de dure wijken komen."

Bureau Buitenland

Bureau Buitenland: internationaal nieuws, reportages en geopolitiek. Met achtergronden en opmerkelijke verhalen uit het buitenland. Dagelijks te horen tussen 13:30 en 14:00 uur, of terug te luisteren als podcast.

Ster advertentie
Ster advertentie