Naar homepage
Gezondheid

Gezondheidsraad waarschuwt voor schadelijk effecten van ultrafijnstof: 'De deeltjes komen overal in ons lichaam terecht'
NOS

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Gezondheidsraad waarschuwt voor schadelijk effecten van ultrafijnstof: 'De deeltjes komen overal in ons lichaam terecht'

Nederland moet de uitstoot van ultrafijnstof terugdringen om de gezondheid van inwoners beter te beschermen. Dat adviseert de Gezondheidsraad aan de overheid. Vicevoorzitter van de Gezondheidsraad Marianne Geleijnse was te gast bij NOS Met het Oog op Morgen.

"Ultrafijnstof is nog kleiner dan fijnstof. Het zijn minuscule deeltjes, een tienduizendste millimeter groot, die in de lucht dwarrelen en in ons lichaam terechtkomen", legde Marianne Geleijnse uit, vicevoorzitter van de Gezondheidsraad. "De deeltjes kunnen overal komen. Heel diep in de longen, in het bloed, in de hersenen. Overal."

Schadelijk

De Gezondheidsraad adviseert in een rapport om nu maatregelen te nemen. "Ultrafijnstof is ontzettend lastig te meten, want je kan het niet wegen. Ze moeten geteld worden en daar is geavanceerd meetapparatuur voor nodig. Het wordt dus niet veel gemeten en dat zouden we wel graag willen", aldus Geleijnse. "Maar de huidige aanwijzingen zijn sterk genoeg om te kunnen zeggen dat ultrafijnstof de gezondheid schaadt."

De instantie beveelt onder meer aan om het ultrafijnstof in de gebieden waarvan bekend is dat het voorkomt, te beperken. Zoals in de buurt van vliegvelden, langs wegen, bij de scheepvaart en bij fabrieken. "In ons rapport staan een scala aan maatregelen die genomen kunnen worden om ultrafijnstof terug te dringen. Bijvoorbeeld minder zwavel in vliegtuigbrandstof doen. Maar vliegverkeer is zelfs niet opgenomen in het Schone Lucht Akkoord, terwijl dat echt een belangrijke bron is."

Schiphol

De FNV wil dat werkgevers op Schiphol nu zo snel mogelijk maatregelen nemen om hun personeel te beschermen. De vakbond dringt al langer aan op onderzoek bij Schiphol-medewerkers naar de gevolgen van blootstelling aan ultrafijne deeltjes. Ook moeten werknemers beter worden voorgelicht en beschermd.

"Deze werknemers hebben te maken met langdurige blootstelling, maar ook met piekbelasting bij startend en aankomend vliegverkeer, en dat jaren achtereen", zei FNV-voorzitter De Jong eerder. "Wat doet Schiphol zelf aan dit probleem? Die vraag wordt nu al jarenlang onder het tapijt geveegd."

Ster advertentie
Ster advertentie