Naar homepage
Geschiedenis

Showgirls van Paul Verhoeven: 'Het is er eentje waar je nooit grip op krijgt'
BNNVARA

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Showgirls van Paul Verhoeven: 'Het is er eentje waar je nooit grip op krijgt'

Paul Verhoeven, regisseur van Hollandse bodem, werd dankzij zijn film Show Girls overladen met Razzies in 1996. Verhoeven nam deze gênante en pijnlijke prijzen als allereerste zelf in ontvangst. Bij J.G.L.W. schuift filmrecensent Floortje Smit aan.

Paul Verhoeven razzies

"De Razzies, ook wel Golden Raspberry Awards genoemd, werden begin jaren '80 opgericht, als de tegenhanger van de Oscars," vertelt Smit. "Het is de prijs voor de allerslechtste dingen in de filmwereld." Smit geeft aan dat het krijgen van Razzies erg gênant en pijnlijk is: "Als je een film hebt gemaakt en je hebt je ziel en zaligheid erin gelegd, zoals Verhoeven echt had gedaan bij Showgirls, en je dan zeven Razzies krijgt, is dat echt niet leuk."

'Het siert hem enorm'

Paul Verhoeven was de eerste persoon die deze prijs zelf op kwam halen bij de ceremonie. Daarover zegt Smit het volgende: "Ik vind dat het hem enorm siert, dat hij hem is gaan ophalen. Het werd ook enorm gewaardeerd en er zijn daarna wel meer mensen geweest die die Razzies zijn gaan ophalen."

Quote

Het moet pijn hebben gedaan.

Floortje Smit

"Je moet er echt ballen voor hebben," vindt Smit. "Hij heeft dat gewoon heel sierlijk en elegant gedaan, maar het moet wel echt pijn hebben gedaan."

Showgirls

Smit: "De film gaat over een vrouw, die een klein stadje verlaat om te gaan dansen in Las Vegas. Ze komt terecht in een schimmige stripclub en ze weet zich op te werken naar een wat luxueuzere club. Ze wordt door veel mensen misbruikt. Alle mannen zijn klootzakken en de vrouwen zijn bezig elkaar van de trappen af te duwen."

Visie

"Het is een beetje de vraag wat hij precies wilde met Showgirls," vertelt Smit. "Toen het net uitkwam bracht hij het als een heel serieus drama. Maar later heeft hij gezegd dat het een 'over the top' satire is geweest. Ik denk wel dat hij een beetje mee surft op wat mensen vinden."

Drie stromingen

Volgens Smit zijn er drie verschillende stromingen: mensen die de film heel slecht vinden, mensen die hem zo slecht vinden waardoor de film weer goed wordt en je hebt mensen die zeggen dat het echt een miskend feministisch meesterwerk is.

Smit: "Die laatste groep vertelt dat het een spiegel is van de Amerikaanse samenleving. Die spiegel gebruikt Verhoeven ook in zijn andere films, zoals RoboCop en Total Recall, alleen dan ging het over oorlog en geweld. De Amerikanen vinden dat wel grappig, maar dat vinden ze niet van de seks- en entertainmentindustrie. In die tijd was seks in Hollywood gevaarlijk en veel mensen zeggen daarom dat Verhoeven zijn tijd ver vooruit was."

Discussie

Smit: "Het internet en veel critici discussiëren al eindeloos over deze film. Er is nooit een eenduidige mening te geven over Showgirls. Tarantino vindt hem bijvoorbeeld fantastisch maar er zijn ook veel mensen die zeggen dat de film echt onzin is."

Smit geeft tot slot haar eigen mening over de film: "Het is wel vet gemaakt, met heel veel plezier en dat zie je. Het is ook wel echt mooi gefilmd op sommige punten, maar decors zijn dan weer echt over the top. Je wordt tijdens het kijken echt alle kanten op geslingerd. Het is er eentje waar je nooit grip op krijgt."

Jaren die ook Geen Lieverdjes Waren - JGLW

We zijn ongeveer halverwege 2020 en we kunnen nu eigenlijk al wel zeggen: dit jaar gaat de geschiedenisboekjes in als een venijnig jaar. Ieder jaar heeft natuurlijk z'n schaduwzijde, in JGLW bespreken Wouter Bouwman en Roelof de Vries de rafelrandjes van een jaar dat achter ons ligt.

Ster advertentie
Ster advertentie