Geschiedenis
VPRO

De koloniale wortels van Oeganda's anti-LHBTI-wet

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De koloniale wortels van Oeganda's anti-LHBTI-wet

On-Afrikaans, zo noemen politici in Oeganda homoseksualiteit. Vorige week nam het land de strengste anti-LHBTI-wet aan van het hele continent. En niet alleen in Oeganda, maar ook in andere Afrikaanse landen rukken dit soort wetten op. Telkens wordt daarbij hetzelfde argument opgevoerd: Homoseksualiteit is een Westers importproduct dat niet in Afrika thuishoort. Maar antropoloog en Afrikanist Loes Oudenhuijsen vertelt in OVT dat het eigenlijk andersom is. Niet homoseksualiteit, maar juist homofobie is middels kolonisatie uit het Westen geïmporteerd.

Derde gender

Het is bijna niet voor te stellen, maar meer dan honderd jaar geleden, voor de complete kolonisatie door de Britten, werd er volgens Oudenhuijsen in Oeganda heel anders gekeken naar gender en seksualiteit. "We weten bijvoorbeeld dat verschillende invloedrijke bevolkingsgroepen, zoals de Baganda en de Teso, een derde gender erkenden. Daar was een term voor mannen die zich als vrouwen gedroegen, vrouwelijke rollen aannamen en als zodanig ook met een andere man konden trouwen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Victoriaanse kolonisatie

Toen Oeganda aan het einde van de 19e eeuw in Britse handen viel, ging dat gepaard met de komst van christelijke missionarissen. "Zij kwamen met het idee om de westerse, moderne beschaving naar Afrika, naar de kolonie, te brengen," vertelt Oudenhuijsen. "Die gedachte kwam uit de Victoriaanse tijd in Europa, en dat kenmerkte zich door diens preutse, seksuele moraal en de waardering van de 'nucleaire familie’'waarbij heteroseksualiteit een belangrijk pilaar vormde."

Het was onder het Britse bewind dat in 1902 'sodomie'-wetten tegen homoseksualiteit werden geïntroduceerd, waarna 50 jaar later ze ook werden verankerd in het wetboek van strafrecht. Oudenhuijsen vertelt dat deze sindsdien altijd zijn blijven bestaan in Oeganda, maar lange tijd niet werden gehandhaafd. "Het huidige homofobe sentiment dat je in Oeganda ziet is iets van de 21ste eeuw, en heeft dus deels een andere oorsprong. Tegelijkertijd, doordat die wetten al die tijd bestonden, heeft dat een legitimerende werking op de politieke besluiten van nu."

Niets missen van OVT?

Hou dan de website van OVT in de gaten, abonneer je op de podcast, of volg het programma via Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie