Economie
AVROTROS

Kun je duurzaam zijn als kapitalistische multinational?

foto: Paul Polman op het WEF in Davosfoto: Paul Polman op het WEF in Davos
  1. Nieuwschevron right
  2. Kun je duurzaam zijn als kapitalistische multinational?

In Davos was afgelopen week de elite van deze wereldbol bijeen voor het World Economic Forum. Denk aan multinationals, steenrijken en politici. Thema van deze 50ste editie was duurzaamheid: stakeholders for a cohesive sustainable world. Oftewel, wat kunnen CEO’s van grote multinationals en de machtigen der aarde doen om de wereld een stukje duurzamer te maken. "Het is vooral in het belang van de bedrijven zelf", zegt Jeroen Smit in dr Kelder en Co.

{podcast audio="124192" caption="Jortcast #193 - Hoe grote bedrijven de duurzame kar trekken" }

Paul Polman: het grote voorbeeld

Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en schrijver en gaf daarnaast als hoogleraar Journalistieke vaardigheden les aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij schreef het boek: Het grote gevecht. Het eenzame gelijk van Paul Polman (de voormalig topman van Unilever, red.)

Hij beschrijft Paul Polman als een topman die er vanuit bedrijfsbelang altijd voor heeft gepleit om een duurzame slag te maken. Uiteindelijk nekte dit streven de directeur, omdat Unilever verwikkeld raakte in een overnamestrijd. Winst op aandelen werd belangrijker dan duurzame bedrijfsvoering.

Geen idealisme maar onontkoombaar

"Een onderneming die in 2025 de echte rekening, de echte schade van CO2-uitstoot, niet in de boeken heeft staan, bestaat in 2030 niet meer. Het is dus niet alleen uit idealisme en altruïsme. Het is ook onontkoombaar dat je er dan gewoon voor staat. Dat was de overtuiging van Polman", zegt Jeroen Smit.



"Juist CEO’s moeten die kar gaan trekken, was de overtuiging van Polman. Omdat overheden dat in een globaliserende wereld niet kunnen doen", zegt Smit. Bedrijven zoeken altijd naar het laagste belastingtarief. Als ze in Duitsland minder belasting hoeven te betalen op de uitstoot van CO2 dan in Frankrijk krijg je nooit een goede reductie.

Niet wachten op overheden

"Als bedrijven op overheden moeten wachten, gebeurt er niets. Dus moeten ze zelf de kar trekken." Het aantal topmannen en -vrouwen die het voorbeeld volgen "begint te komen", zegt Jeroen Smit. Niet alleen in het bedrijfsleven, ook in de politiek.

Als voorbeeld noemt hij de Green Deal van Frans Timmermans en de Europese Commissie. "In 2050 moet Europa klimaatneutraal zijn. Dat is nou een mooie inspanning, daar geloof ik in. Het is ook in het belang van die multinationals om daarin mee te gaan", zegt Smit.

"Hoezo?", vraagt presentator Eric Smit. "Zij moeten het toch allemaal gaan betalen, die CO2-taks enzo?"

"Zelfs Shell is voor een CO2-taks", werpt Jeroen Smit tegen. "Als die maar wordt ingevoerd voor iedereen, als er maar een gelijk speelveld is."

Jeroen Smit: Kan dat een duurzame miltinational?

Ster advertentie
Ster advertentie