Naar homepage
Economie

Uberchauffeurs en taxichauffeurs tegenover elkaar in de rechtbank

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Uberchauffeurs en taxichauffeurs tegenover elkaar in de rechtbank

Moet taxiplatform Uber chauffeurs in dienst nemen, of is het prima dat die - zoals nu - als zelfstandigen blijven werken? Volgens vakbond FNV deugt de constructie die het bedrijf gebruikt niet en verdienen de meeste chauffeurs minder dan het minimumloon. De bond vraagt de rechter vandaag om Uber te dwingen zijn beleid aan te passen en te laten betalen volgens de cao voor taxivervoer.

Presentator Jurgen van den Berg sprak er in het NOS Radio 1 Journaal over met economieredacteur Nik Wouters:

De rechtszaak start om 09.30 uur in Amsterdam. Om de rechter te overtuigen neemt de vakbond de verhalen van ongeveer twintig chauffeurs mee. Een aantal van hen is daadwerkelijk in de rechtszaal. Uber neemt op zijn beurt de ervaringen van een stuk of tien chauffeurs mee die zeggen de vrijheid om te rijden voor Uber enorm te waarderen.

"Personenvervoer is het belangrijkste wat ze doen en Uber is daarmee een taxibedrijf", zegt Amrit Sewgobind van vakbond FNV. "Ze sturen chauffeurs aan alsof het werknemers zijn. Ze moeten zich dus ook aan de regels voor taxibedrijven houden en betalen volgens de cao die daarvoor geldt."

Ontslagbescherming

Als de bond gelijk krijgt, mogen chauffeurs een contract opeisen als ze niet langer als zzp'er willen werken. In Amsterdam rijden er zo'n 4000 chauffeurs voor Uber. "Ze krijgen daarmee een stabiel inkomen, een uurloon volgens de cao, ontslagbescherming, meer zekerheid over hun uren, medezeggenschap in het bedrijf en de autokosten komen niet meer voor hun eigen rekening." Volgens Sewgobind is iedere chauffeur die de bond spreekt nu ontevreden.

ANP 370353474

foto: ANP

Taxichauffeurs demonstreerden eerder op het Haagse Malieveld voor een verbod op Uber

Uber zegt juist van de overgrote meerderheid te horen dat ze tevreden zijn over hun situatie. "Wij denken dat FNV hier voornamelijk de belangen van FNV dient en niet de belangen van de chauffeurs", zegt Maurits Schönfeld, directeur Uber Noord-Europa. "Het kunnen bepalen van hun eigen dag, dat ze op dinsdagmiddag besluiten om niet te werken, de dag erna bij de taxicentrale, die volledige flexibiliteit wordt enorm gewaardeerd."

Het bedrijf zegt dat al ver voor de komst van Uber chauffeurs als zelfstandig ondernemer werkten. Zowel Uber als de FNV verwachten dat de juridische strijd jaren kan gaan duren.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie