Economie
NOS

Energiebedrijf zegt contracten klanten eenzijdig op: 'De manier waarop ze dit doen kan niet'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Energiebedrijf zegt contracten klanten eenzijdig op: 'De manier waarop ze dit doen kan niet'

Klanten van energiebedrijf DGB kregen afgelopen week een brief waarin staat dat hun contract voor de levering wordt opgezegd vanwege de historisch hoge energieprijzen. Het bedrijf was telefonisch onbereikbaar, ook voor de klanten zelf. "Ik denk dat er wel een gegronde reden is, maar de manier waarop ze dit doen: dat kan niet", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond in het NOS Radio 1 Journaal.

Verslaggever Jeroen Schutijser ontdekte zelf hoe lastig het is om het bedrijf te bereiken. Na een dag bellen ging hij naar het hoofdkantoor in Hardenberg, maar ook daar kreeg hij geen reactie. "U kunt een mailtje sturen of bellen, maar ik kan u niet verder te woord staan", zegt de dame aan de receptie.

Maar dat bellen, daar krijgt Schutijser geen gehoor. En dat geldt ook voor klant Wendy Henning. "Ik was juist blij met dat contract, omdat ik erachter kwam dat ik een vaste prijs had voor vijf jaar. Tot 2025. Ik ben een beetje boos."

Bekijk hier het fragment wat hoort bij dit artikel

Hoofdprijs

Nu moet ze op zoek naar een nieuwe leverancier en in deze tijden betekent dat waarschijnlijk een hogere prijs. "Ik ga de hoofdprijs betalen. Ik heb niet erg veel geld, heb al een hoge energierekening en ben alleenstaand met drie kinderen. Ja, dat baart me ernstig zorgen."

Dat de prijzen stijgen en bedrijven daardoor in de problemen komen, vinden ze bij de Consumentenbond best begrijpelijk. Maar hoe DGB de klanten niet te woord staat, dat vindt Joyce Donat dan weer niet kunnen. "Op deze manier je klanten benaderen en gewoon rücksichtslos zonder waarschuwing zeggen: het contract is opgezegd. Dat gaat niet. Andere energiebedrijven lossen het iets anders op. Die zijn vriendelijker in de communicatie."

Onderzoek

Daarom heeft de Consumentenbond het ook aangekaart bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). "Als wij over een bepaald bedrijf opvallend veel klachten krijgen geven we dat signaal door aan de ACM. ACM heeft ongetwijfeld zelf ook signalen gekregen, dus die zijn een onderzoek gestart om te kijken of wat DGB doet wel mag."

In de tussentijd is er voor klanten slechts een advies. "Het is inderdaad zaak om op zoek te gaan naar de meest gunstige energieleverancier. En dat gaat vaak geld kosten." DGB laat inmiddels op de website weten dat klanten die geen nieuwe leverancier kunnen vinden, klant mogen blijven. Maar dan wel met een variabel tarief vanaf 1 november.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie