Economie

PrikEnergie laat klanten meer betalen en gaat diep door het stof: 'Ik heb mijn klanten niet goed beschermd'

EO
foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. PrikEnergie laat klanten meer betalen en gaat diep door het stof: 'Ik heb mijn klanten niet goed beschermd'

Energieleverancier PrikEnergie zit in grote financiële problemen, zo heeft het bedrijf zelf bekend gemaakt. In een brief aan hun klanten vraagt het om akkoord te gaan met hogere tarieven. Als veel klanten dat weigeren, volgt een faillissement. Dave Snoeren, mede-eigenaar van PrikEnergie, is schuldbewust in Geld of je Leven: "Ik ben ondernemer en ook ondernemers kunnen fouten maken. Dat is in dit geval gebeurd."

Door een deal met een andere aanbieder, Discount Energie, is het bedrijf van Snoeren in de problemen gekomen, vertelt hij. "We zijn in zee gegaan met hen." Omdat er nog een hoop openstaande facturen waren, is de stekker uit de samenwerking getrokken. "Wij hebben hen uiteindelijk failliet laten verklaren omdat ze ons niet betaalden."

Daardoor komt PrikEnergie nu in de problemen, want klanten van Discount Energie staan officieel onder contract bij het bedrijf van Snoeren en dus moet hij de contracten overnemen. En die contracten waren onder de marktprijs verkocht. "Achteraf blijkt dat het een onbetrouwbare partij was."

Nu draaien klanten op voor het risico dat PrikEnergie nam. "Dat is een lastige situatie", geeft Snoeren toe. "Wij zijn deels de veroorzaker, want wij zijn die samenwerking aangegaan. Ik voel me daar persoonlijk verantwoordelijk voor." Hij zegt dat hij zijn klanten niet goed genoeg beschermd heeft. "Ik ben ondernemer en ook ondernemers kunnen fouten maken. Dat is in dit geval gebeurd."

Meer betalen

Om een faillissement te voorkomen stuurde PrikEnergie een brief naar de klanten, waarin gevraagd wordt om een keuze te maken tussen vier opties: klanten gaan nu meer betalen, je gaat na 1 januari meer betalen, je stapt over, of je maakt geen keuze. Dat is bewust zo gedaan, want je kunt een klant niet zomaar een verhoging opleggen. "Wij kunnen niet eenzijdig iets wijzigen in het contract. Nu leggen we geen keuze op, maar we vragen om een keuze te maken."

Hans de Kok, directeur van PriceWise, zou in elk geval zelf uit de eerste drie opties kiezen. "Ik zou de keuze bij mezelf houden. Dan maak je een bewuste geïnformeerde keuze. Een eventueel faillissement afwachten, betekent ook dat je als klant minder controle hebt."

Mocht PrikEnergie door kunnen gaan, dan vindt Snoeren zijn bedrijf nog steeds betrouwbaar. "We spelen nu open kaart en we worden continu getoetst door de ACM. En dit gaan we nooit meer zo doen, dat kan ik u verzekeren."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie