Economie
AVROTROS

Ondernemende oud-voetballer Demy de Zeeuw: 'Mijn doel is om overal ter wereld een winkel te hebben'

foto: AVROTROSfoto: AVROTROS
  1. Nieuwschevron right
  2. Ondernemende oud-voetballer Demy de Zeeuw: 'Mijn doel is om overal ter wereld een winkel te hebben'

Hij won met AZ en Ajax twee landstitels, maar Demy de Zeeuw wilde na het voetballen gaan ondernemen. En dat is gelukt: hij heeft nu drie bedrijven en is inmiddels goed voor een plek in de selfmadelijst van miljonairs onder de 40 jaar van tijdschrift Quote.

De Zeeuw heeft een kledinglijn opgericht onder de naam BALR. én heeft met instagram-account @433 maar liefst een miljard views per week. "Toen we begonnen zeiden we: we moeten gewoon de allergrootste worden. En zes jaar later is dat zo."

Na de schop

De ommekeer kwam toen De Zeeuw in de halve finale van het WK 2010 geblesseerd raakte door een (onbedoelde) trap van de Uruguayaanse Martín Cáceres. "Na de schop, toen ik mij niet meer fit voelde, merkte ik aan mijzelf dat ik zwakker werd. Toen vroeg ik mij af: wat ga ik hierna doen?"

"Ik ging steeds meer boeken lezen. Ik reisde veel, en toen dacht ik: waar kan ik hier uit eten gaan? Als ik naar Milaan ga, waar moet ik dan heen? Als je op Tripadvisor gaat, zie je niet de plekken waar voetballers eten. Wat doen de spelers? Wat is de lifestyle van voetballers? Dat is hoe mijn kledinglijn BALR is ontstaan", legt De Zeeuw uit.

Authenticiteit

Daarnaast is De Zeeuw druk met het populaire voetbalaccount @433 op Instagram. Honderden voetballers werken mee aan filmpjes, en reageren of liken de posts: van Paul Pogba tot Donny van de Beek. En dat helpt, legt de ondernemende oud-international uit. "Door hun fans groeien wij ook weer. En daardoor lijken we ook authentiek. Dan heb je een draagvlak. Je ziet dat wij meer één zijn met de spelers, meer dan de traditionele journalisten, waar ze liever niet mee praten."

In die oprechte benadering ligt ook zijn kracht, weet De Zeeuw. "Ik denk dat ik creatief ben, inspirerend. En weet wat de doelgroep wil. Ik zie heel snel als er iets werkt op social media."

Winkels

Hoewel het bedrijf nu veel geld waard lijkt te zijn, is De Zeeuw daar de afgelopen tijd niet veel mee bezig geweest. Alles was gericht op de groei van het Instagram-account. Daar moet binnenkort verandering in komen. "We zijn nu nog een social media-account, dus het is moeilijk om er een bedrag aan te hangen. Maar nu wordt nu het grote spel: hoe gaan we zorgen dat de volgers op Instagram ook waarde krijgen?"

Dat wil De Zeeuw ook doen door met BALR. te investeren in fysieke winkels. Hij droomt hardop: "Mijn doel is overal ter wereld een winkel te openen. In New York, in alle grote steden."

Humberto

Elke vrijdag luister je tussen 14.00 en 16.00 uur naar Humberto Tan op NPO Radio 1. Met zijn programma Humberto luidt hij het weekend in en gaat hij op zoek naar de diepere lagen bij het nieuws. Natuurlijk is er ook aandacht voor muziek, sport en cultuur.

Ster advertentie
Ster advertentie