Economie
EO

Bijna dagelijks een trein van China naar Tilburg: 'We zijn een spil in de wereldhandel'

foto: GVT.nl - IDlogistics
  1. Nieuwschevron right
  2. Bijna dagelijks een trein van China naar Tilburg: 'We zijn een spil in de wereldhandel'

Meerdere keren per week rijdt er een trein vol spullen rechtstreeks vanuit China naar Tilburg. Volgens Roland Verbraak van transportbedrijf BTT Multimodal wordt Tilburg als ideale hub gezien in West-Europa. De plannen om minder afhankelijk te worden van China ziet hij niet zo snel waargemaakt worden: "Op dit moment is China de fabriek van de wereld", aldus de directeur in Geld of je Leven.

Nieuwe Zijderoute

"De trein vervoert vooral heel veel elektronica vanuit China naar Nederland," vertelt Verbraak, "maar ook medische apparatuur. Er zijn ook heel veel maskers tijdens de coronatijd mee vervoerd. En verder heel veel kleding en heel veel schoenen. Er worden niet alleen Chinese producten naar Nederland vervoerd: ook veel Europese producten gaan met de trein mee terug naar China. "Vanuit Europa sturen we heel veel groenten, wijn en bier terug naar het Oosten. We zijn een spil in de wereldhandel."

Het megaproject kwam van de grond in 2015, vertelt Verbraak. "Toen is een Chinese delegatie naar Tilburg gekomen. De achterliggende gedachte was om een handelsroute te maken. Een maand later werd ik gebeld door de havenautoriteit in Chengdu, en ben ik daar naartoe gereisd. In 2016 is de lijn officieel geopend door de wethouder van Tilburg, samen met mij en andere hoog aangestelde personen."

Geopolitiek

Vanuit de politiek, bijvoorbeeld vanuit de VVD, wordt gewaarschuwd voor de groeiende macht van China, en klinkt de roep om minder afhankelijk te worden. Wat betekent dat voor de directe route tussen China en Nederland? "De markt wil producten hebben, en die moeten toch ergens gemaakt worden. En op dit moment is China de fabriek van de wereld."

"Als we zeggen dat we onafhankelijker moeten worden van China, moeten we ook minder afhankelijk worden van andere landen, zoals Amerika," vindt Verbraak. Ik vind overigens dat we beter contact kunnen houden met China. Als je als landen niet meer met elkaar praat, begrijp je elkaar ook niet meer. Daarnaast: Als we deze treinverbinding niet meer willen, gaat het gewoon weer per zeevracht. Per boot vervoer je toch zo'n 300 keer zoveel containers per keer."

Toekomst

Wat Verbraak betreft is het project nog niet af: "We proberen nu met de het ministerie in Nederland, de ambassade en de Chinese delegatie te kijken of we een snellere verbinding kunnen maken tussen China en Nederland, zodat we de reis naar 13 dagen kunnen verkorten. Er is een heel grote markt is in China voor onze groenten en dat soort artikelen."

Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!

Ster advertentie
Ster advertentie