Economie
EO

Je auto rijdt zelf, terwijl jij wat anders doet: 'Veel veiliger'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Je auto rijdt zelf, terwijl jij wat anders doet: 'Veel veiliger'

Tesla liet onlangs een auto zelfstandig van de fabriek naar de klant rijden, dus zonder chauffeur of passagiers. Een forse stap in de ontwikkeling naar zelfrijdende auto's op de openbare weg, stelt mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer van de TU Eindhoven. Hij denkt auto’s binnen tien jaar veel werk van de bestuurder uit handen gaan nemen, zegt hij in Geld of je Leven. En dat is goed nieuws, volgens hem: "Al die ondersteunende technologie werkt heel veiligheidsverhogend."

Wanneer zien we zelfrijdende auto's in Nederland? (30 juni 2025) - Geld of je leven

Van de Weijer vertelt dat er al auto’s op de markt zijn die in de file zelf kunnen rijden. De berijder hoeft dan even niet op te letten, zodat hij wat anders kan gaan doen. "Voor de bestuurder is dan het fileprobleem opgelost. De file is er nog wel, maar je hebt er niet zoveel problemen mee. Dat geeft heel veel comfort en het komt in alle auto's", zegt hij.

Hij verwacht dat de auto’s ook bijvoorbeeld snelwegritten zullen overnemen. "Dat zullen we echt wel binnen 10 jaar zien. De auto wordt steeds zelfrijdender." Dit is fijn voor de berijder, maar ook veiliger, zegt hij: "De technologie kan beter opletten dan mensen. De meeste ongelukken komen door menselijke fouten, dus als je die uit de som haalt, heb je veiliger verkeer."

In San Francisco rijden al veel zelfrijdende taxi's, van het bedrijf Waymo. Deze zijn veiliger dan klassieke taxi’s, zegt Van de Weijer. "Uit onderzoeken blijkt dat ze 7 tot 15 keer zo weinig betrokken zijn bij ongelukken. En je weet dat ze zich niet agressief gaan gedragen. Mensen zetten hun kinderen liever in zo’n taxi dan in een klassieke."

Anarchistische fietsers

Toch ziet Van de Weijer het in de Verenigde Staten en China sneller gaan dan bij ons. Daar zijn de regels minder streng dan hier, zegt Van de Weijer. Logisch, vindt hij. "Hier hebben we veel fietsers die zich licht anarchistisch gedragen. Dat is een groot goed, die moeten we niet gaan verbieden om zelfrijdende auto's moeten verwelkomen. Die auto's moeten zich maar aanpassen", vindt hij.

De anarchistische fietsers zijn ook de reden waarom Van de Weijer niet verwacht dat héle ritten gaan worden overgenomen door de autopilot: in de stad zullen mensen toch zelf moeten blijven rijden.

Ster advertentie
Ster advertentie