Buitenland
NOSNTR

Toch geen definitief einde voor de verbrandingsmotor, Europees verbod van tafel

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Toch geen definitief einde voor de verbrandingsmotor, Europees verbod van tafel

Het Europees verbod op nieuwe auto's met een verbrandingsmotor moet van tafel. Dat zegt de Europese Commissie vandaag. Als het aan de Commissie ligt hoeven autofabrikanten de uitstoot van auto's in 2035 niet met 100, maar met 90 procent terug te brengen. EU-correspondent Ardy Stemerding licht toe waarom dit besloten is door de Europese Commissie in Nieuws en Co.

Video niet beschikbaar

In 2023 besloot de EU dat er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een verbrandingsmotor op benzine of diesel mogen worden verkocht. De uitstoot van nieuwe auto's moest naar nul. Maar daar komt de Europese Commissie nu van terug onder grote druk van autolanden Duitsland en Italië en van de Europese auto-industrie. "Die zeiden dat het heel slecht met hun auto-industrie gaat, er worden te weinig elektrische auto's verkocht, dus als ze die regels niet zouden versoepelen dan vrezen ze voor heel veel ontslagen. De Europese commissie heeft daarnaar geluisterd en nu slopen ze dus eigenlijk een belangrijk symbool van de groene politiek van de Europese Unie," aldus Stemerding. Fabrikanten moeten er wel voor zorgen dat hun nieuwe auto's vanaf 2035 in totaal alsnog 90 procent minder CO2 uitstoten via de uitlaat dan in 2021. Dus zij zullen hoe dan ook veel elektrische auto's moeten produceren. Daarnaast moeten autofabrikanten de uitstoot die nog wel uit de uitlaat mag komen, compenseren in het productieproces. Daarvoor wil de Commissie de industrie twee opties geven: het verwerken van in de Europese Unie geproduceerd groen staal in hun auto's of het gebruik van schonere brandstoffen.

Achterstand

Critici vrezen dat door de afzwakking van het verbod Europa op die markt alleen nog maar verder achterop zal raken. Onder die critici bevinden zich ook enkele autofabrikanten. Zo schreven de Zweedse autobedrijven Volvo en Polestar, die in Chinese handen zijn, vorige week nog een brief aan Commissievoorzitter Von der Leyen waarin ze behoud van het verbod op de brandstofmotor bepleitten. Stemerding: "Die critici vinden het geen goed idee, die vinden dat je de regels juist niet minder streng moet maken, maar je moet juist doorpakken. De concurrentie van China is al heel hard."

Belangrijke voorwaarden

De afzwakking van het verbod op de verbrandingsmotor is onderdeel van een groter autopakket dat de Europese Commissie vandaag presenteert. In dat pakket zitten ook voorstellen om de productie van betaalbare elektrische auto's te stimuleren en om bedrijfsauto's versneld te vergroenen. "Het is dus niet helemaal losgelaten." Het Europees Parlement en de verantwoordelijk ministers van de 27 EU-landen moeten zich nu nog buigen over het voorstel van de Commissie. Naar verwachting zal er voldoende steun zijn voor het afzwakken van het verbod van de verbrandingsmotor. Mogelijk willen zij het voorstel zelfs nog verder afzwakken.

Nieuws en Co

In Nieuws en Co word je aan het eind van de middag bijgepraat over het nieuws van de dag. We brengen de grote nieuwsverhalen én de verdieping daarbij. Fleur Wallenburg presenteert elke maandag tot en met donderdag, Dieuwke Teertstra hoor je op vrijdag.

Nieuws en Co is een samenwerking tussen de NOS en NTR en is elke werkdag van 17.00 uur tot 18.30 uur te horen op NPO Radio 1.

Advertentie via ster.nl
Advertentie via ster.nl