Economie
EO

Einde dreigt voor traditionele koopavond: 'Geen duidelijke functie meer'

foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Einde dreigt voor traditionele koopavond: 'Geen duidelijke functie meer'

In Zutphen heeft men besloten de koopavond af te schaffen. De winkeliers mogen nu zelf bepalen of ze open zijn. Eerder gebeurde dat al in Dordrecht en Nuenen. Staat de traditionele koopavond op de tocht? Consumentenpsycholoog Tom van Bommel denkt van wel, want het heeft bijna geen functie meer, zegt hij in Dit is de Dag.

Toch is Van Bommel van mening dat ondernemers met het afschaffen van de koopavond wel een kans laten liggen. Van Bommel: "Vroeger had de koopavond een duidelijke functie. Als je elke dag tot zes uur werkte, had je tijdens de koopavond toch een moment om wat te kunnen kopen. Nu is dat moment verplaatst naar de koopzondag en het online winkelen." Het doel van de koopavond is nu anders, denkt Van Bommel: het moet leuk zijn. "Je kunt het bijvoorbeeld combineren met evenementen, of fysieke activiteiten. Dingen die je online niet kunt doen."

'Hand in eigen boezem'

In Zutphen zelf wordt er positief gereageerd op het verdwijnen van de koopavond. Winkelier Han Nieuwenhuis, die een boekwinkel heeft, vindt dat het duidelijkheid geeft aan klanten. "Als je pretendeert een koopavond te hebben, moet je ook open zijn. Nu vingen we vooral klanten op van andere winkels, die gesloten waren. Dan voelt het promoten van een koopavond niet goed." Volgens Nieuwenhuis moet je kijken per plaats waar behoefte aan is. In Zutphen is de koopzondag wel succesvol geworden, maar de koopavond bleek weerbarstiger.

Op andere plaatsen werkt de koopavond wel. Corné Derksen, eigenaar van een kledingzaak in Emmen, vindt dat het wel afhangt van de ondernemers zelf. "Als we zeggen dat de koopavond een moment moet zijn waar de klanten opgewekt naartoe moeten komen, moeten we als ondernemers ook de hand in eigen boezem steken. Dat betekent dat we niet om half zeven moeten gaan stofzuigen en om acht uur de lichten uitdoen. We moeten er wel in geloven."

Emotie waar geen online winkel tegenop kan

Derksen ziet de koopavond juist als een kans om het steeds drukkere weekend wat te ontlasten. "Wij promoten de koopavond als een moeder-dochter of vader-zoon moment. Ouders hebben overdag gewerkt: wat is er dan leuker dan een hapje te gaan eten en met je zoon of dochter te gaan shoppen? De zaterdagen worden steeds drukker met dingen als hockey of kantinediensten. De donderdagavond kan dan juist een mooi koopmoment zijn."

Van Bommel is het daarmee eens. "Je moet zoeken naar dingen die het fysiek kopen uniek maken: bijvoorbeeld dat je met je moeder gaat winkelen. Dat creëert voor sommigen een emotie waar geen online winkel tegenop kan. Maar: gemak dient de mens. Je wil niet dat mensen per winkel moeten kijken of ze op koopavond open of niet zijn. Je moet wel een front vormen."

Valt de koopavond zoals we die kennen nog te redden?

Dit is de Dag

Dit is een artikel uit Dit is de Dag (EO). Een opiniërend journalistiek radioprogramma met @TijsvandenBrink, @MargjeFikse of @HansvanderSteeg. Maandag tot vrijdag om 18.30 uur op NPO Radio 1.

Ster advertentie
Ster advertentie