Economie
NOSNTR

Voedselwaakhond Foodwatch over nieuwe verpakking Lays: 'Dit is pure misleiding'

foto: NOS
  1. Nieuwschevron right
  2. Voedselwaakhond Foodwatch over nieuwe verpakking Lays: 'Dit is pure misleiding'

De nieuwe chipsverpakking van Lays zorgde ervoor dat Nicole van Gemert, directeur van Foodwatch, de woorden "misleiding en besodemieterij" in de mond nam tijdens Nieuws en Co. De directeur van de voedselwaakhond vindt het een perfect voorbeeld van krimpflatie, waarbij de consument minder product krijgt en er meer voor moet betalen.

Video niet beschikbaar

De nieuwe verpakkingen zijn van karton in plaats van plastic. In het doosje zit 60 gram minder chips, maar als je de naturelsmaak koopt, betaal je er 46 procent meer voor dan voor de naturelchips in een zak. In dit artikel zijn de verschillen in prijs en hoeveelheid op een rijtje gezet.

Misleidend

De chips in de kartonnen doos en de plastic zak bevatten precies dezelfde ingrediënten. In de kwaliteit dus geen verschil, maar wel in de hoeveelheid chips die je voor dezelfde prijs van 2,39 euro krijgt. Als consument betaal je alleen meer voor de verpakking, oftewel krimpflatie.

Foodwatch ontvangt vaak meldingen van consumenten over producten waarbij iets is veranderd, volgens Van Gemert staan zulke verpakkingstrucs van Lays niet op zichzelf. "Het is voortdurend aan de hand, we krijgen iedere maand wel een melding. Maar het is heel lastig om het te bewijzen, oude verpakkingen worden niet door mensen bewaard."

Dat PepsiCo, het bedrijf achter Lays, minder chips in de nieuwe verpakkingen stopt, is ook per toeval ontdekt. De voedselwaakhond zou graag willen zien dat bedrijven openlijk daarover communiceren. "Wij vechten tegen misleiding. Mensen worden misleidt op het moment dat als je, in het geval van Lays, zes euro per kilo, meer betaalt. Dus het gaat er natuurlijk om dat we voortdurend bedrijven aanspreken op krimpflatie."

Een ander vorm van misleiding is beknibbelflatie, waarbij de kwaliteit van de samenstelling van een product achteruitgaat zonder dat dit duidelijk gecommuniceerd wordt, door bijvoorbeeld goedkopere ingrediënten te gebruiken. "Die informatie moet je gewoon geven", zegt de directeur van Foodwatch.

Toezicht

Foodwatch heeft inmiddels al veel handtekeningen verzameld tegen de krimpflatie en pleiten ervoor dat merken verplicht worden om te communiceren als zij de inhoud of ingrediënten van hun producten aanpassen. In Frankrijk doen ze het al, maar in Nederland vindt Van Gemert dat ze "van het kastje naar de muur gestuurd wordt." Ze hebben de toezichthouder al ingeschakeld, maar worden verwezen naar de reclamecodecommissie. "Ondertussen is de consument de dupe. Boodschappen zijn al zo verschrikkelijk duur, het minste wat ze kunnen doen is om men niet te misleiden met de prijs."

PepsiCo is het niet eens met Foodwatch, zij zeggen in een reactie dat het product is verbeterd, dat men het langer kan bewaren en dat de verpakking steviger en stiller is geworden. Dat is meegerekend in de prijs. Het bedrijf haalt de plastic zakken niet uit de schappen, dus het advies van Van Gemert kan worden opgevolgd: "Koop de oude zakken, dat knispert ook lekker."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie