Economie
EO

Naast elke oprit een landingsbaan? De vliegende auto komt eraan

foto: Pal-V
  1. Nieuwschevron right
  2. Naast elke oprit een landingsbaan? De vliegende auto komt eraan

Ontwikkelaars van de vliegende auto zeggen in 2025 al een exemplaar op de markt te kunnen brengen. Opstijgen uit de file klinkt heerlijk, maar we moeten heel goed nadenken of we dit wel moeten willen, zegt voormalig wethouder ruimtelijke ordening en Paulus Jansen in Dit is de dag. "De maatschappij zit straks met de herrie en de brokken."

Jansen, die namens de SP wethouder was in Utrecht en ook Tweede Kamerlid was, vindt dat we niet dezelfde fout moeten maken als we hebben gedaan met fatbikes, die de weg op mochten zonder al te veel regels. "Na een paar jaar komen we er pas achter wat de negatieve bij-effecten zijn." Hij waarschuwt dat we niet moeten beginnen met 'anarchie' en als we geen regels bedenken, dreigt dat wel.

De vliegende auto komt er aan, moet er eerst regelgeving komen? (29 augustus 2023) - Dit is de Dag

Pal-V

Het jaar van 2025 komt uit de koker van het bedrijf Pal-V, die een gelijknamig voertuig ontwikkelen dat zowel kan rijden als vliegen. "Het is een complete auto en een gyrokopter (een soort helikopter die gebruik maakt van de wind, ok wel autogiro genoemd, red.). In vijf minuten tijd kun je hem transformeren en dan kun je je rijdende reis doorzetten met vliegen", vertelt commercieel directeur Marco van den Bosch van Pal-V.

Een Pal-V, waar er al zo’n 80 van zijn verkocht, is niet goedkoop. Tussen de 300.000 en de 500.000 euro, vertelt Van den Bosch. Jansen vindt het daarmee typisch een speeltje voor rijke mensen. "Heel veel lusten voor de rijken, heel veel lasten voor de rest van Nederland", stelt hij.

Ruimtegebrek

Om vliegende auto’s mogelijk te maken, moet er ruimte worden vrijgemaakt om op te stijgen en te landen. "We hebben een grasstrook nodig van 250 meter", zegt Van den Bosch, "maar we hebben maar 0 tot 30 meter nodig om te landen." Bij Utrecht, langs de A27, wordt een strook geopend, vertelt hij, en ook in andere landen is het bedrijf bezig.

Ook dit stuit Jansen tegen de borst. "De ambitie is om bij elke op- en afrit een landingsbaan te maken. Dat kost heel veel ruimte en heel veel asfalt. Zitten we hierop te wachten? Wat is in Nederland nou de meerwaarde? Misschien alleen voor de hulpdiensten, maar niet voor de consument", zegt hij. Van den Bosch stelt overigens dat asfalt helemaal niet nodig is: een grasstrook is voldoende.

Geluidsoverlast

Tot slot heeft Jansen ook nog vrees voor geluidsoverlast: "Je krijgt allemaal bromvliegjes boven je hoofd. Iedereen die bij Schiphol woont, weet hoe penetrant lawaai kan zijn. En daar zijn dan nog afspraken over nachtvluchten." Van den Bosch wijst erop dat gyrokopters veel minder geluid maken dan vliegtuigen of helikopters.

De commercieel directeur verwacht ook dat de Pal-V’s gaan vliegen in 'bepaalde corridors', bijvoorbeeld boven snelwegen. 'Highways in the sky', noemt hij ze zelf. Jansen ziet het allemaal niet gebeuren: "We hebben nu al moeite met de maximumsnelheid op binnenwegen te handhaven", vertelt hij.

Wil jij je mening geven over dit onderwerp? Ga naar het platform DIT.

De vliegende auto is in zicht, moet er eerst regelgeving komen?

Dit is een artikel uit Dit is de Dag (EO), dagelijks van 18.30 tot 19.00 op NPO Radio 1. Abonneer je in je favoriete podcastapp om niks te missen. Op het interactieve platform DIT kun je meepraten over het nieuws.

Ster advertentie
Ster advertentie