Economie
EO

Elektrische vliegtuigbouwer laakt houding overheid: 'Nederland geeft hele industrie uit handen'

foto: Maeve Aerospace
  1. Nieuwschevron right
  2. Elektrische vliegtuigbouwer laakt houding overheid: 'Nederland geeft hele industrie uit handen'

Het Nederlandse Maeve Aerospace heeft het ontwerp gepresenteerd van het eerste volledig elektrische passagiersvliegtuig. In 2030 moet het toestel de lucht in gaan en daar kan de hele Nederlandse economie van profiteren, stelt oprichter en ceo Jan Willem Heinen van de startup in Geld of je Leven. Toch ziet hij met lede ogen aan dat de overheid terughoudend is om te investeren: "Als Nederland nu geen actie onderneemt, geven we de hele vliegtuigindustrie uit handen aan landen als China."

Nederlandse start-up bouwt eerste elektrische passagiersvliegtuig ooit

Video niet beschikbaar

Ronkende motoren en geurende kerosine: als het aan de oprichters van Maeve Aerospace ligt, is dat over zeven jaar verleden tijd voor wie van Schiphol naar Londen wil vliegen. In het elektrische toestel, dat in 2030 zijn eerste vlucht moet gaan maken, is plaats voor maximaal 52 passagiers.

De potentie is groot, maar de weg naar 2030 is nog lang, zo geeft Heinen toe. Met name de financiering is een grote hobbel die genomen moet worden. Naar schatting is er zeker 1 tot 2 miljard euro nodig om het eerste toestel in de lucht te krijgen. Hoe gaat Maeve dat aanpakken?

"Voor dit project heb je een enorme horizon nodig", zegt Heinen. "Die tijd heb je normaal gesproken als startup niet. Het is een risicovolle investering. Maar dat mag geen reden zijn om het niet doen. Industrieën moeten over 10 tot 15 jaar emissievrij zijn. Als we willen blijven vliegen, hebben we dus duurzame vliegtuigen nodig."

Twijfel

Voor die financiering is Maeve onder andere in gesprek met Invest-NL, het investeringsfonds van de overheid dat bedrijven wil financieren die Nederland duurzamer en innovatiever maken. Wat leveren zulke gesprekken op?

"Er is tot nu toe vooral veel twijfel", zegt Heinen. "Dat snap ik, dit is ook een groot project. Maar het motto van Invest-NL is nota bene: investeer in het oninvesteerbare. Het lijkt mij overduidelijk dat wij een goede match zijn. Natuurlijk is wat wij doen spannend. Maar als we nu wachten geven we een hele industrie weg aan landen als China, die wél een langetermijnvisie hebben."

'Veel op het spel'

Voor Nederland en Europa staat er heel veel op het spel, meent Heinen. "Natuurlijk kent elektrisch vliegen zijn beperkingen, zoals afstand en een maximaal aantal passagiers. Maar waterstof is helemaal niet logisch en elektrisch is een stuk efficiënter dan biobrandstof."

De Europese auto-industrie heeft de boot al gemist, zegt hij. "De industrie rond elektrisch vliegen kan onze economie duizenden banen opleveren, minder uitstoot, duurzaamheid: noem het maar op. We moeten dit gewoon doen."

Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!

Ster advertentie
Ster advertentie