Cultuur & Media
NOS

Hoe gaan we ons Jan des Bouvrie herinneren?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe gaan we ons Jan des Bouvrie herinneren?

In zijn woonplaats Naarden is gisterochtend interieurontwerper Jan des Bouvrie overleden. Hij was 78 jaar. Volgens de familie stierf hij in de armen van zijn vrouw en in het bijzijn van zijn kinderen. Hij was al een tijd ziek, hij leed onder meer aan prostaatkanker. Hoe gaan we zijn werk herinneren?

Titus Darley, eigenaar van Gelderland Banken kende des Bouvrie goed. "Ik zou niet zeggen dat je een meubel meteen kon typeren als 'typisch Jan'. Wat ik wél typisch voor Jan vind, is dat hij de tijdsgeest altijd goed aanvoelde. Dat zag je met zijn kubusbank. In die tijd werden er veel meer banken gemaakt die daarop leken, maar hij wist precies hoe hij het Nederlands publiek moest bereiken", zei hij in Met het Oog op Morgen.

Des Bouvrie werd in 1942 geboren in Naarden, waar hij in de jaren 90 interieur-designcentrum en restaurant Het Arsenaal vestigde, in een monumentaal militair pand uit de 17e eeuw. Hij groeide op als enig kind van ouders die een meubelzaak hadden in Bussum. Na een opleiding aan de Rietveld Academie begon hij voor zichzelf als meubelmaker.

In 1969 brak hij door met zijn kubusbank, een ontwerp dat later werd opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Wit als overheersende kleur

Des Bouvrie werd bekend met strakke, symmetrische ontwerpen, met wit als overheersende kleur. Daarmee had hij in een tijd van groeiende welvaart invloed op de smaak van gewone Nederlanders, die daardoor meer aan hun interieur gingen uitgeven en ook vaker van inrichting wisselden. Door Des Bouvrie werd het bruin als overheersende kleur in het Nederlandse interieur vervangen door wit. "Hij haalde veel wit in huis en dat maakte de boel transparanter."

Hij werd zijn leven lang geassocieerd met strakke witte interieurs, en droeg zelf ook witte kleding. In de loop van de tijd gebruikte hij als aanvulling en contrast ook vaker felle kleuren, maar zijn voorkeur voor wit bleef. Zelf zei hij daarover dat dat kwam doordat hij sinds zijn bedompte jeugd hunkerde naar licht en ruimte. "Ik ben geboren in een tussenkamertje zonder ramen boven de zaak. Instinctief heb ik altijd het licht gezocht".

'Nouveau riche'

Naar eigen zeggen werkte hij voor arm en rijk, en richtte hij ook flatjes in Almere in. Maar zijn klanten vond hij toch vooral bij de 'nouveau riche', de nieuwe rijken, wier villa's hij inrichtte.

Hij bewoog zich in kringen van de jetset, en werd zelf ook steenrijk, iets waar hij graag over opschepte. Hij reed zijn hele leven in een Porsche, verzamelde auto's en kunst en kocht onroerend goed. Naar eigen zeggen had hij succes doordat hij creativiteit koppelde aan zakelijk inzicht en publicitair talent.

Vooral in de jaren 90 was hij alomtegenwoordig in de media. Hij had toen een wekelijks een eigen televisieprogramma, TV Woonmagazine, de roddelpers schreef voortdurend over de partijtjes, openingen en dinertjes waarbij hij aanwezig was en in woonwinkels lagen zijn folders.

"Hij maakte absoluut ook meubels voor de gewone man. Hij snapte heel goed dat je meubels verkoopt aan mensen en voordat mensen iets van je kopen, moeten ze je kennen", aldus Darley.

Manier van ontwerpen

Het is zijn manier van ontwerpen die des Bouvrie volgens Darley onsterfbaar gaat maken: "Hij zei bijvoorbeeld altijd dat hij de open keuken had gecreëerd. Hij heeft dat misschien niet zelf bedacht, maar hij heeft het wel in Nederland geïntroduceerd. Hij heeft ervoor gezorgd dat bij dat kleine keukentje op het einde van de gang de wand wegging. Op die manier maakte hij de keuken helder en meer toegankelijk. En hij haalde zo de vrouw uit de keuken."

OOG Des Bouvries

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie