Cultuur & Media
NOS

Wordt de Metaverse de redding of ondergang van Meta?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wordt de Metaverse de redding of ondergang van Meta?

Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, schrapt wereldwijd meer dan 11.000 banen. Dat komt neer op 13 procent van alle banen bij het bedrijf. Het bedrijf stopt nu veel geld in de Metaverse, maar gaat dit het bedrijf wel redden?

De toekomst van Facebook, Instagram en WhatsApp

"Mark Zuckerberg zegt zelf dat er investeringen zijn gedaan tijdens de pandemie die niet zo goed uitpakte als gehoopt", vertelt techjournalist Eva Hofman in NOS Met het Oog op Morgen. "Wat die investeringen dan zijn, weten we niet."

Investeringen

"Wat al een tijdje zichtbaar is Facebook, Meta in het algemeen, minder winst maakt dan gehoopt. De investeringen waar Zuckerberg het over heeft, ik heb het vermoeden dat het gaat over zijn Metaverse plannen. Dat zijn plannen die hij vorig jaar heeft aangekondigd, om een soort 3D-internet te bouwen, waarbij Facebook ook een grote vinger in de pap heeft." Het zou een soort virtuele wereld worden waarbij je online naar mensen toe zou kunnen. "Je zou ook bij een concert kunnen zijn, waarbij een deel van de mensen fysiek aanwezig zou zijn en een deel van de mensen als een soort avatar. De fantasie ging heel ver."

Er zijn miljarden geïnvesteerd in de Metaverse. "Maar ik heb er nog niet heel veel van gezien", zegt Hofman. "Dus ik kan me voorstellen dat dat een investering was die minder hoopvol uitpakte."

Jongeren

Een ander probleem wat Meta heeft is dat de platforms leeglopen. "Meta heeft Facebook, Instagram, WhatsApp. En vooral op Facebook zitten bijna geen jonge mensen meer. Die komen er ook niet meer bij." Jongeren zitten vooral op TikTok.

"De jonge internetter bereiken, daar heeft Meta z’n best voor gedaan. Bijvoorbeeld door Instagram op te kopen, wat toen heel populair was. Dat in 2012. Ze hebben ook geprobeerd om Snapchat op te kopen, dat is niet gelukt. Dat wordt en werd door jongeren gebruikt. Maar jongeren zitten nu vooral op TikTok, je zit daar eigenlijk helemaal in de filmpjes die je bekijkt. Je luistert, ziet en swipet alleen maar door. Je hoeft nergens naar te zoeken, op te klikken of te reageren. Je blijft kijken alsof het een tv is." Zoiets heeft Meta ook in Instagram gebouwd, Reels. "Maar dat is nog lang niet zo populair als TikTok."

Toekomst

Gaat het schrappen van banen Meta dan redden? "Het zou een kostenbesparend middel moeten zijn, en er zijn nog meer kostenbesparende middelen aangekondigd. Maar het is niet bekend wat die middelen worden. Het klinkt meer als een redmiddel dan het bedrijf weer florerend krijgen. Het zijn geen investeringen meer."

OOG meta

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie