Meer bezoekers bij poppodia, maar daar is financieel weinig van te merken
- Nieuws
- Meer bezoekers bij poppodia, maar daar is financieel weinig van te merken
Poppodia draaien steeds vaker verlies, ziet de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals. "Het heeft vooral met de inflatie te maken. De kosten stijgen, bijvoorbeeld de personeelskosten. Die zijn het afgelopen jaar met 16 procent gestegen. Maar ook de programmakosten nemen toe, met 17 procent in een jaar tijd. Het is moeilijk voor kleine poppodia om dat aan de inkomstenkant te compenseren met kaartverkoop, en horeca bijvoorbeeld.", vertelt Arne Dee van de vereniging.
De oplossing zou in sommige gevallen een best opvallende kunnen zijn, namelijk het aantal concerten verminderen. Dat levert meer op, omdat de kosten van het personeel dan lager uitvallen en er ook minder artiesten betaald hoeven worden, vertelt Arne. "Je ziet dat al een aantal jaren op rij de uitgaven harder stijgen dan de inkomsten. Het eerste wat ze doen is bezuinigen op 'risicovol programma'. Dat betekent vooral dat opkomende talenten minder speelkansen krijgen, maar ook dat de minder populaire muziekgenres vaker worden overgeslagen. Dat gaat ten koste van de diversiteit en talentenontwikkeling."
Terwijl de inflatie de afgelopen jaren doorstijgt, zijn er maar weinig gemeenten die de subsidies voor culturele instanties hebben gecorrigeerd. "En daarom roepen we gemeenten op om te blijven investeren in cultuur. Het leidt namelijk tot meer economische bedrijvigheid en bezoekers vanuit andere plekken, dus d'r is zeker sprake van een 'return of investment.'"
In Engeland worden helemaal geen subsidies meer gegeven aan poppodia. Daar hebben ze iets op gevonden, vertelt Dee: "Daar zie je dus ook dat in acht jaar tijd meer dan 40 procent van de poppodia failliet zijn gegaan en zijn gesloten. De grote spelers, bijvoorbeeld stadions en grote artiesten, steken nu geld in een speciaal fonds. Dat fonds investeert dat geld in de kleinere makers en podia."