Naar homepage
Cultuur & Media

'Balans is niet het sterke punt van de media tijdens corona'
KRO-NCRV

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Balans is niet het sterke punt van de media tijdens corona'

Media hebben het afgelopen anderhalf jaar niet erg gebalanceerd verslag gedaan. Dat zegt tv-recensent Arjen Fortuin in het Mediaforum van Spraakmakers. "We gaan van hallelujah naar extreme somberheid."

"Balans is niet het sterke punt van de media geweest het afgelopen anderhalf jaar rondom de coronacrisis", vindt Fortuin. Er zijn ook twee manieren om naar de ontwikkelingen te kijken, stelt Fortuin. "Je kunt zeggen: we kijken naar de ziekenhuiscijfers en dat ziet er goed uit. Met het toenemend aantal vaccinaties ligt het in de reden dat dat niet ineens enorm stijgt. Of je kijkt naar de toenemende besmettingen en de kans dat beperkende maatregelen langer door moeten lopen. Dan kun je somberder zijn."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Toch "wordt er behoorlijk gezwiept" in de verslaggeving. "De ene week is het hallelujah, bevrijdingsdag en alles is voorbij. De minister spoorde zelfs mensen aan naar de disco gaan terwijl je heel erg zeker weet dat vaccinaties nog niet werken. Vervolgens is er weer extreme somberheid rondom de Delta-variant."

Balanceer-act

De redactie van Spraakmakers vroeg de Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Klok naar hoe zijn krant hiermee omgaat. "Een balanceer-act", noemt hij de verslaggeving rondom het coronavirus. "Nu er veel optimisme is, blijven we ook waarschuwen en vragen opwerpen."

Feiten op een rij

Volgens Jan Slagter zou het een goed moment zijn om weer eens goed de balans op te maken en de feiten op een rij te zetten. "Hoe zit het met de Delta-variant? Wat betekent het wanneer de besmettingen weer oplopen?" De omroepbaas van MAX denkt dat een goed gemaakt tv-programma daarvoor geschikt zou zijn.

Het Mediaforum als podcast!

Wist je dat het Mediaforum ook als podcast te beluisteren is? Dagelijks nemen we in Spraakmakers de dagbladen door en zappen we van talkshow naar talkshow. Journalisten en mediamakers vertellen over hun afwegingen en ze geven tips. Zo mis je niets!

Ster advertentie
Ster advertentie