Cultuur & Media

Street artist Judith de Leeuw is wereldwijd een rijzende ster

NTR
foto: Wessel de Groot
  1. Nieuwschevron right
  2. Street artist Judith de Leeuw is wereldwijd een rijzende ster

Judith de Leeuw was vijftien toen ze begon met het maken van muurschilderingen, nu twaalf jaar later is ze een van de bekendste street artists ter wereld. Het begon met een portret van Amy Winehouse dat ze maakte op een muur in Amsterdam. Het portret ging de hele wereld over. Vier van haar werken zijn verkocht voor cryptovaluta ter waarde van omgerekend 2,5 miljoen euro.

Cryptomiljonair

"Ik wist helemaal niets, noppes, nada van cryptovaluta", vertelt Judith de Leeuw in Kunststof. Als ze wordt benaderd door een Zwitsers bedrijf dat handelt in luxegoederen en haar werk wil aankopen, neemt ze dat in eerste instantie dan ook niet serieus.

"Het is toch heel raar om zo’n bericht te krijgen, dat iemand voor zoveel geld werk van je wil kopen?" Dat mag allemaal wel wat bescheidener vindt ze. "Iemand die direct bij mij komt aanzetten met getallen, dat vind ik vreemd. Ik praat ook niet direct over geld als ik iemand probeer te bereiken voor een project. Dan hoort het niet over geld te gaan."

Na ongeveer zeven maanden gaat ze toch met het bedrijf in zee en verkoopt hen vier van haar werken. Nu is ze cryptomiljonair in zogenaamde ‘utility tokens’. "Dat betekent dat ik alleen iets via dat bedrijf kan kopen."

Street artist

Als kind is ze al de hele dag bezig met tekenen. Vanaf haar vierde tekent ze al portretten. Judith: "Als kind bracht tekenen rust. Later tijdens mijn tienerjaren was het een uitlaatklep. Op het moment dat ik me rot voelde, hielp tekenen om me weer beter te voelen."

Op haar vijftiende begint ze met het maken van muurschilderingen, street art. Dat is iets anders dan graffiti, legt ze uit in Kunststof. "Een graffiti artiest koopt zijn spuitbussen en gaat dan illegaal bijvoorbeeld een trein of iets dergelijks onderspuiten. Bij graffiti gaat het meer om territorium afbakenen, je bent heel erg bezig met het achterlaten van je naam op een zo opvallend mogelijke manier."

Bij street art gaat het om de afbeelding, het is meer kunst. "Street art hoort ook veel betekenis te hebben", vindt Judith. "Het gaat om de maatschappelijke verhalen die je ermee vertelt."

Aandacht voor kankerbestrijding

De afgelopen maanden werkte ze aan nieuwe muurschildering om aandacht te vragen voor KWF Kankerbestrijding. De onthulling van dit kunstwerk van ruim 15 bij 30 meter was live op televisie in het programma Voor het leven (AVRO/TROS).

Het werk Brightness in the clouds of cancer staat op de Kop van Zuid in Rotterdam en is een statement voor het leven. De muurschildering beeldt een vrouw af die haar kind omarmt en omringd wordt door mist. Judith haalde inspiratie uit het verhaal van bijzondere mensen en haar eigen verhaal over kanker.

Kunststof

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:00 en 20:00 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie