Cultuur & Media
KRO-NCRV

Directeur Talpa: 'Dit vindt Nederland! moet binnen twee maanden gaan scoren'

foto: Screenshot Kijk.nl Dit vindt Nederland!foto: Screenshot Kijk.nl Dit vindt Nederland!
  1. Nieuwschevron right
  2. Directeur Talpa: 'Dit vindt Nederland! moet binnen twee maanden gaan scoren'

Paul Römer, directeur bij Talpa, zegt dat het nieuwe programma Dit vindt Nederland! binnen twee maanden beter moet scoren, doelend op de kijkcijfers. In het Mediaforum van Spraakmakers gaat het over het nieuwe programma op de vooravond van SBS6. "Van elk nieuw programma hoop je natuurlijk dat het de pannen van het dak scoort vanaf uitzending één."

Römer zegt dat het te vroeg is om er nu al iets over te zeggen, maar er is wel degelijk een 'point of no return'. "Voor een dagelijks programma, als het na een maand of twee nog niet is aangetrokken, is de kans dat het gaat lukken niet zo heel erg groot. Als wij er als programmaleiding nog in geloven, dan geef je het wat langer. Maar als je op een gegeven moment ziet: het idee dat we hadden, werkt gewoon niet, dan kan je maar beter snel de knoop doorhakken."

63.000 kijkers

Zowel de 5 uur show als Dit vindt Nederland! hebben niet de gedroomde start gehad qua kijkcijfers. De 5 uur show zat de hele week rond de 70.000 met een uitschieter naar 175.000 kijkers op donderdag. Ook de kijkcijfers van Dit vindt Nederland waren niet hoog: vorige week keken tussen de 100.000 en 140.000 met als dieptepunt 63.000 kijkers op vrijdag.

"Van elk nieuw programma hoop je natuurlijk dat het de pannen van het dak scoort vanaf uitzending één", zegt Paul Römer. "Uiteindelijk maken we tv, niet voor onszelf maar voor onze kijkers. Het programma Dit vindt Nederland heeft qua aantallen niet de beste start gehad. Tegelijkertijd denk ik: we zijn vijf dagen op zender geweest, met een presentatrice (Natacha Harlequin, red.) die het voor het eerst doet, met een format dat nog een beetje moet wennen, op een heel moeilijk tijdstip. En met een programmasoort dat je niet zo snel in de vooravond bij SBS verwacht. Dus dat heeft tijd nodig om te zetten, om inhoudelijk beter te worden. Het moet wat meer gaan lopen nog."

'Je moet nooit een getal noemen'

"De kijkers die hier potentieel in geïnteresseerd zijn, dat is nooit een miljoenenpubliek. Ik denk als we 300.000 kijkers hebben op dat tijdsslot, dat we al heel blij zijn", Römer komt vervolgens wat terug op het genoemde aantal. "Ik zeg nu een getal, dat moet je eigenlijk nooit doen. Dat is het leuke van Talpa, dat wij nooit van te voren opgelegde doelstellingen hebben. We hebben wel een doelstelling voor de zender als geheel, maar dan weet je dat er programma's zijn die erboven scoren en programma's die eronder scoren en dat het gemiddeld wel goedkomt."

Tevreden over Natacha

Maar voor de commerciële zender Talpa moet het programma wel beter gaan scoren dat het nu doet, zegt Römer. "Je wil dat het programma een bijdrage levert aan je marktaandeel in de vooravond. Dus het moet wat beter scoren dan het programma ervoor. En het moet een opstapje zijn naar het programma daarna. Daar zijn we nog niet, integendeel. Maar ik zeg er ook bij, het is pas één week, geef ons een tijdje om aan het format te sleutelen. Geef de kijker de tijd om te wennen aan dat het programma er is. En dan komen we tot de conclusie of het werkt of dat het niet werkt."

"Ik vind dat Natacha voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft een buitengewoon goede prestatie heeft geleverd. De hoeveelheid stellingen haalt de adem uit de discussie weg, is mijn gevoel. Ik ben niet betrokken bij de redactie dus ik weet niet hoe ze daar zelf over denken. Maar ik kan me voorstellen dat je met iets minder stellingen, wat meer discussie krijgt. En dat is toch waar het programma over gaat", aldus Römer.

Het Mediaforum met Paul Römer en Charlotte Nijs

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie